Monday 24 October 2016

KOTORNYA UPTOWN KUCHING!




IDEA untuk menjadikan kawasan sekitar Kuching Civic Centre sebagai tapak untuk perniagaan bagi warga Kuching sememangnya sesuatu yang dipuji.  Dan ianya telah banyak membantu rakyat yang gemar untuk berniaga mencari rezeki lebih buat sumber pendapatan keluarga juga telah mencapai matlamatnya. 

Namun sayang di dalam corat coret perniagaan pasar malam seperti di Uptown Kuching ini terselit cerita yang tidak kita gemari.  Usai operasi perniagaan selesai lain pula yang muncul.  Keadaan kotor dengan sampah sarap disana sini sungguh menyakitkan mata pengunjung-pengunjung di kawasan sekitarnya. 

Dan seperti biasa sudah tentu ramai yang berkata ke manakah perginya majlis berkuasa tempatan yang akan mula menjalan tugas pembersihan.  Seringkali pihak berkuasa tempatan yang akan menanggung beban permasalahan ini semua sedangkan hakikatnya peniaga mahupun pengunjung Uptown juga harus sama-sama menjaga kebersihannya.

Kuching pernah dinobatkan sebagai bandaraya yang bersih di Malaysia dan mengapa Uptown Kuching tidak senada? Kebersihan itu adalah tanggungjawab bersama. 

No comments:

Post a Comment