Friday 12 January 2018

SETAHUN SEBAGAI KETUA MENTERI KE-6 SARAWAK


PADA tanggal 13 Januari 2017, seorang ahli politik yang cukup lama bergelumang di dalam dunia politik Sarawak telah mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri yang ke-6 selepas pemergiaan Allahyarham Pehin Sri Datuk Patinggi Haji Adenan bin Haji Satem. Beliau yang dimaksudkan adalah Datuk Patinggi (Dr) Abang Abdul Rahman Zohari bin Tun Abang Haji Openg atau lebih dikenali sebagai Abang Jo dikalangan masyarakat Sarawak.

Pada usia 66 tahun ketika itu, beliau telah mengangkat sumpah di hadapan Yang Dipertua Negeri, Pehin Sri Tun Haji Abdul Taib bin Mahmud di Balai Mengadap Utama, Astana Negeri Sarawak. Pemilihan Abang Jo sebagai Ketua Menteri Sarawak adalah berdasarkan kepada sistem Kaukus iaitu satu sistem yang telah diamalkan sejak di tahun 2002 lagi. Ianya dianggotai oleh kesemua kesemua wakil rakyatnya (Anggota-anggota Parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri) serta senator, yang bermesyuarat bagi mencari calon terbaik dalam kalangan mereka tanpa bergantung kepada hierarki parti.

Walau baru memegang tampuk kepimpinan No. 1 Sarawak, CM Abang Jo nampaknya telah mula mengembleng tenaganya dengan beberapa penambaikan di dalam misi dan visi Sarawak seperti E-digital yang sudah mula meresapi perkhidmatan Kerajaan Sarawak sekarang. Selain daripada itu tanpa berlengah juga, beliau turut terus menyambung segala perjuangan yang belum selesai oleh Allahyarham Toknan sebelumnya.

Semoga diberikan kesihatan yang baik dan seterusnya memberikan perkhidmatan yang terbaik di dalam menjadikan Sarawak lebih baik dari sebelumnya. Selamat Maju Jaya DP Abang Jo.

No comments:

Post a Comment