Monday 11 December 2017

BANDARAYA KUCHING PERTAMA DI MALAYSIA GUNA BAS HIDROGEN


KENDERAAN mesra alam sememangnya menjadi trend masakini ditambahlagi bukan satu cerita biasa apabila kelak simpanan minyak di seluruh dunia mulai berkurangan.  Sejajar dengan itu juga, Sarawak menerusi Sarawak Energy Berhad (SEB) telahpun memulakan program penyelidikan hidrogen bagi membuat sebarang kajian mengenainya.  
Dan ketika merasmikan penutupan Program Retreat Ketua Jabatan Negeri dan Pegawai Kanan Kerajaan Negeri semalam, Ketua Menteri Sarawak iaitu Datuk Patinggi Abang Abdul Rahman Zohari mengwar-warkan bahawa Bandaraya Kuching merupakan bandaraya pertama di Malaysia yang akan menggunakan perkhidmatan bas berkuasa hidrogen menjelang Julai 2018.  Tiga buah bas tersebut sudahpun ditempah dari sebuah syarikat di negara China baru-baru ini.  
Selain itu, KM Abang Jo turut menyatakan bahawa cadangan LRT yang akan dibina di Kuching, Serian, Samarahan dan Damai kelak turut menggunakan kuasa hidrogen sekaligus menggambarkan bahawa Sarawak sentiasa dihadapan apabila berkata mengenai menyayangi alam sekitar.

No comments:

Post a Comment