Tuesday 26 December 2017

KENYATAAN MEDIA PENGERUSI NIOSH INSIDEN DI KUCHING




KENYATAAN MEDIA TAN SRI LEE LAM THYE MENGENAI INSIDEN JATUH LUBANG DISELENGGARA DI KUCHING

26 Dis, 2017

Pemaju dan kontraktor mesti melaksanakan amalan keselamatan dan kesihatan pekerjaan (KKP) yang terbaik di tapak pembinaan dan kawasan kerja bagi mengelakkan kemalangan yang melibatkan pekerja dan orang awam.

Antara lain, mereka perlu mengguna pakai konsep pengenalpastian bahaya, penilaian risiko dan kawalan risiko (HIRARC) yang dapat membantu pekerja dan penyelia mereka untuk mengenal pasti bahaya dan risiko dan mencari cara untuk mengelakkannya.

Insiden terbaru berlaku di Padang Merdeka, Kuching pagi tadi apabila seorang lelaki maut setelah motosikal yang ditunggangnya terjunam ke dalam lubang sistem saliran dan perparitan yang sedang diselenggara.

Kontraktor terbabit perlu meletakkan papan tanda amaran yang jelas di lokasi strategik manakala penghadang yang sesuai perlu diletakkan bagi mengelakkan kenderaan memasuki kawasan berisiko tinggi.

Penghadang konkrit perlu dipasang di kawasan kerja terbabit jika projek berkaitan memerlukan masa yang agak lama untuk diselesaikan.

Pihak berkuasa terbabit pula perlu melaksanakan audit keselamatan bagi memastikan kawasan kerja atau tapak pembinaan tersebut tidak mendatangkan bahaya kepada pekerja dan orang ramai. 

Kita perlu ingat setiap kali berlakunya kemalangan yang membawa kepada kecederaan atau kematian, tragedi tersebut akan turut memberi kesan kepada keluarga mangsa yang terlibat.

Walaupun pihak kerajaan menguatkuasakan undang-undang, tanggungjawab untuk melaksanakan sistem keselamatan di tapak pembinaan sebenarnya terletak di bahu kontraktor dan subkontraktor.

Mereka yang menghasilkan risiko dan bahaya berada dalam kedudukan yang lebih baik untuk menguruskan masalah tersebut.

Oleh itu, kontraktor mestilah bertanggungjawab untuk memastikan tempat kerja mereka sentiasa selamat dan sihat.

TAN SRI LEE LAM THYE 
Pengerusi
Institut Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Negara (NIOSH)

No comments:

Post a Comment