Thursday 30 November 2017

POLITIK TIDAK BERMARUAH TS PANDIKAR


Komen: Merujuk kpd Statement TS Pandikar.


Amat mengejutkan dan pelik pendirian serta kenyataan Pandikar sebagai anak jati Sabah yg menganggap MA63 tidak relevan.

Pandikar begitu yakin mengatakan bahawa hak negeri Sabah dan Swk tidak pernah terhakis sejak penubuhan Malaysia. 

Secara tidak langsung Pandikar juga beranggapan bahawa kedudukan Sabah, Swk dan negeri2 dlm Malaysia adalah sama-rata semasa Penubuhan Malaysia dan di bwh Perlembagaan Persekutuan.

Saya anggap Pandikar pemimpin yg sombong sehingga secara terbuka mencabar YAB KM Abg Jo utk berdebat ttg MA63. Biar rakyat Sabah menilai sendiri kedudukan Pandikar samada mereka masih memerlukan pemimpin spt ini di pihak mereka. Saya yakin Pandikar gagal memahami sentimen serta inspirasi rakyat Sabah dan Swk yg sekadar mahu di layani secara adil mengikut terma dan semangat MA63 serta peruntukan Perlembagaan. 

Mana2 peruntukan Perlembagaan yg telah diubah atau sebarang cubaan utk mengubah peruntukan Perlembagaan yg akan mengugat atau menghakis kepentingan serta keistimewaan negeri Sabah atau Swk haruslah diperbetulkan atau di bantah.

Saya berani dan yakin mengatakan bahawa seluruh rakyat Swk membantah dan tersinggung dgn kenyataan Pandikar. Sikap bongkak beliau yg tidak menghormati kedudukan DP Abg.Jo sebagai KM Swk juga mengundang kebencian rakyat Swk terhadap beliau.

Pandikar tidak sepatutnya begitu cepat utk membuat andaian bahawa kita di Swk ini bodoh dan cuai dlm kajian serta pengetahuan kita ttg MA63.

Kesimpulan yg dpt saya buat ialah, Pandikar terpaksa membuat statement sedemikian semata-mata utk mempastikan survival Politik beliau. 

Dan pendirian beliau juga saya anggap sebagai "Politik tidak Bermaruah". (Politically Immoral and insecure)


YB Abdullah Hj.Saidol
Ketua Setiausaha Politik kpd YAB KM Swk.
30.Nov - 6.30pm

No comments:

Post a Comment