Sunday 5 November 2017

USUL MA63 KE DUN SARAWAK


TINDAKAN Kerajaan Sarawak yang menghantar delegasi peguam ke London bagi membuat semakan ibu kepada segala perjanjian pembentukan Malaysia iaitu Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) beberapa bulan lepas telah mendapat respons yang pelbagai dari rakyat Malaysia.  Dan kepulangan mereka yang membawa segala penemuan lebih-lebih lagi apabila berbicara dari konteks ada beberapa dokumen yang tidak pernah dilihat oleh kerajaan telah menimbulkan pelbagai tanda tanya semua pihak.  

Dan baru-baru ini juga menyaksikan ianya cuba dijadikan modal oleh ahli politik DAP Sarawak yang begitu gelojoh untuk mengetahui apakah yang sebenarnya berlaku.  Dan seperti apa yang dinyatakan oleh ketua delegasi Sarawak ke London iaitu YB Sharifah Hasidah Sayeed Aman Ghazali, kesemua itu akan dibincangkan di peringkat parti dan DUN kemudiannya.  

Untuk sidang mesyuarat Dewan Undangan Negeri Sarawak yang akan diadakan dari tanggal 8 hingga 17 November 2017 ini, usul MA63 akan mula dibincangkan.  Ianya diwar-warkan ketika sidang media selepas Mesyuarat Prapersidangan DUN BN pada Sabtu lepas.  Menurut Speaker DUN, Datuk Amar Mohamad Asfia bin Awang Nassar, usul MA63 akan dicadangkan oleh Datuk Douglas Unggah Embas dan akan disokong oleh Tan Sri James Masing.  Kedua-duanya adalah Timbalan Ketua Menteri Sarawak.  

No comments:

Post a Comment