Friday 10 November 2017

SOKONGAN MAJORITI LULUS USUL MA63


MESYUARAT DUN Sarawak sudahpun bermula beberapa hari yang lepas dan semalam menyaksikan Usul MA63 dibentangkan dan mendapat perdebatan yang amat positif daripada ADUN Sarawak tanpa mengira parti politik.  Sekaligus membuktikan bahawa apabila berbicara mengenai hak-hak Sarawak maka ianya mendapat kesepaduan daripada semua pihak.  

Dalam pada itu, Timbalan Ketua Menteri yang juga merangkap Menteri Pemodenan Pertanian, Tanah Adat dan Pembangunan Wilayah iaitu Datuk Sri Douglas Unggah Embas turut menyatakan di dalam perbahasannya bahawa Sabah Dan Sarawak harus dilihat sebagai rakan sejajar di dalam pembentukan Gagasan Malaysia dan bukannya sebagai satu negeri didalam persekutuan.  

Dan beliau turut menyarankan agar Kerajaan Negeri Sarawak menubuhkan Pasukan Tugas Khas bertaraf tinggi dan meminta pihak Persekutuan turut mempunyai pasukan yang sama.  Kedua-dua pihak iaitu Persekutuan dan Kerajaan Negeri Sarawak harus bersama-sama menyelesaikan segala isu-isu berbangkit seperti yang terkandung di dalam Perjanjian Malaysia dan IGC Report.  

Hubungan yang baik antara kerajaan Persekutuan dibawah kepimpinan Perdana Menteri Malaysia sekarang dengan kerajaan Negeri Sarawak iaitu semasa dibawah kepimpinan Allahyarham Toknan dan membawa sehingga ke Datuk Patinggi Abang Johari sekarang sudah tentu akan mampu merealisasikan segala cita-cita rakyat Sarawak yang mahu Perjanjian Malaysia itu dihormati semula.

No comments:

Post a Comment