Tuesday 6 February 2018

KE MANA PERGINYA LIPUTAN MEDIA NASIONAL UNTUK BANJIR DI SARAWAK?




MUSIBAH banjir di Sarawak masih lagi belum reda malah semakin buruk situasinya. Hampir seluruh pelusuk Sarawak menerima kesannya. Ramai mangsa yang terjejas dan jutaan terima kasih kepada Jawatankuasa Bencana Negeri Sarawak yang terdiri daripada pelbagai badan yang masih berhempas pulas membuat semampu boleh bagi kesejahteraan rakyat yang terjejas. Mungkin ada yang terlewat menerima bantuan namun masih kita tiada alasan untuk mencemuh mereka kerana Sarawak ini terlalu luas.
Dalam pada itu tatkala kita dihujani dengan jutaan kerisauan dan memerlukan perkhabaran terkini mengenai musibah ini, agak ralat kerana apa yang menimpa Sarawak Bumi Kenyalang terlalu sedikit informasi di dalam media-media nasional. Seharusnya ia banyak memandangkan pancaran mereka lebih luas. Jangan biarkan rakyat hanya berpandukan media sosial seperti laman muka buku dan sebagainya.
Usahlah Sarawak hanya diingati apabila menjelang pilihanraya dengan pelbagai slot cerita menjadi penghias program tv. Dan biarkan rakyat Sarawak keseorangan apabila mereka di dalam kepayahan sekarang. Kami turut perlukan sokongan moral dari rakyat Malaysia yang lain. Jika tidak diwar-warkan bagaimana mereka hendak mengetahuinya?
Nota: Gambar adalah ariel view kawasan Tatau sekarang.

No comments:

Post a Comment