Wednesday 21 February 2018

PRS TAMPIL CALON BARU UNTUK P204 LUBOK ANTU DAN P214 SELANGAU


SUDAH terang lagi bersuluh nampak gayanya untuk parlimen P203 Lubok Antu dan P214 Selangau yang masing-masing dipegang oleh YB Datuk William @ Nyallau Anak Badak (Lubok Antu) dan Datuk Joseph Entulu Belaun (Selangau) tidak akan mempertahankan kerusi yang dimenangi mereka untuk Pilihanraya Umum Ke-14 yang hanya menunggu detik dan ketika akan dilaksanakan pada tahun ini. Sekaligus ini bermakna kedua-dua kerusi yang dikhaskan untuk Parti Rakyat Sarawak (PRS) akan menampilkan calon muka baru kelak.  
Teka teki terus berkumandang di akar umbi PRS di kedua-dua kawasan siapakah yang terpilih untuk bertanding kerana sudah tentu PRS mempunyai calon-calon yang berkebolehan bagi menggantikan kedua-duanya.  Setakat ini jika dilihat kepada corat coret dunia politik hanya mantan Pengerusi PRS bahagian Pujut, Miri iaitu adik kepada mantan Ahli Parlimen Lubok Antu, Mendiang Andrew Janggi Muyang yang pernah melobi untuk menjadi calonnya.  Jugah Muyang tidaklah asing di Lubok Antu kerana beliau adalah anak jati Rumah Machau, Nangga Kumpang, Engkilili, Lubok Antu.  Untuk Selangau pula masih tidak ketahuan memandangkan sebelum ini pernah ada pihak dari Tuai Rumah di Selangau yang mahu Datuk Joseph Entulu mempertahankan kerusi tersebut.   
Sekarang terpulanglah kepada kebijaksanaan Presiden PRS iaitu Tan Sri Datuk Amar Dr James Masing yang dikatakan telah menghantar dua nama calon untuk kedua-dua kerusi tersebut kepada kepimpinan BN Sarawak.  

No comments:

Post a Comment