Thursday 8 February 2018

MENJELANG PEMILIHAN NAIB PRESIDEN PBB - Calon No. 3


Datuk Haji Talib bin Zulpilip merupakan calon no. 3 yang akan bertanding untuk pemilihan empat jawatan Naib Presiden PBB pada hujung minggu ini.  Beliau bukanlah satu nama yang asing di dalam arena politik Sarawak kerana merupakan Ahli Dewan Undangan untuk N67 Jepak.  Antara barisan ahli politik Sarawak yang cukup lama dan berpengalaman luas di dalam kancah politik Sarawak Bumi Kenyalang.  Dek kerana itulah didalam barisan kabinet negeri, beliau merupakan Menteri di Jabatan Ketua Menteri Sarawak iaitu memegang portfolio Menteri (Integrity & Ombudsman), salah satu portfolio baru yang dijelmakan oleh Ketua Menteri Sarawak iaitu Datuk Patinggi (Dr) Haji Abang Abdul Rahman Zohari.  

Sebelum terjerumus di dalam kancah politik Sarawak, Datuk Haji Talib merupakan seorang penjawat awam Kerajaan Negeri Sarawak iaitu pernah bertugas di State Planning Unit. Pemegang Ijazah Sarjana Commerce and Administration dari Universiti Victoria, Wellington, New Zealand ini mempunyai personaliti yang cukup mudah didekati dan sentiasa menampilkan idea-idea baru bagi memacu jentera pentadbiran DUN N67 Jepak seperti seadanya.  

Dengan adanya sokongan yang tidak berbelah bahagi dari akar umbi, berkemungkinan besar peluang untuk Datuk Haji Talib menjadi Naib Presiden PBB Sarawak amat cerah.  

No comments:

Post a Comment