Monday 2 October 2017

DITEMUI PENDUDUK DIDALAM RUMPUT RUMPAI SUNGAI





DEK kerana jala yang ditebar tersangkut didalam sungai lalu seorang nelayan mengambil tindakan nekad untuk menyelam ke sungai.  Sementara dua lagi rakannya sabar menunggu di atas perahu.  Namun malangnya si penyelam pula tidak timbul-timbul selepas itu.  Begitulah yang terjadi kepada seorang penduduk di Kampung Plaie Baruh, Sebuyau pada hari Sabtu, 30 September 2017.  

Setelah kejadian malang ini dilaporkan maka satu Operasi Mencari Dan Menyelamat telah digerakkan oleh Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia Negeri Sarawak serta merta.  Hampir tiga hari gerakan operasi dijalankan dengan turut dibantu oleh penduduk kampung Plaie Baruh sendiri.  

Penantian keluarga mangsa iaitu yang bernama Sangam Anak berusia 16 tahun akhirnya menemui titik noktahnya apabila semalam sekitar jam 12 tengahari mangsa sudah ditemui.  Bantuan penduduk kampung yang tidak pernah berputus asa telah menemui jenazah mangsa di dalam rumput rampai sungai iaitu lebih kurang 100 meter daripada tempat beliau dikatakan lemas.  Usai pengesahan mayat, jenazah Sanggam Anak telah dituntut keluarga dan akan dikebumikan mengikut adat dan tradisi masyarakatnya.  

Salam takziah kepada keluarga dan terima kasih kepada JBPMNS dan penduduk kampung. 

No comments:

Post a Comment