Sunday 8 October 2017

ORANG SARAWAK SIK PALOI - KM ABG JO


MAJLIS Lan Berambeh buat kali ke-10 dijayakan dengan begitu meriah sekali di Pusat Dagangan Dunia Putra, Kuala Lumpur semalam. Hampir 10,000 rakyat Sarawak samada pelajar dan warga kerja yang ada di ibunegara dan Selangor hadir. Satu majlis yang senantiasa ditunggu-tunggu oleh rakyat Sarawak di perantauan.
Sebelum majlis makan malam turut diadakan pelbagai acara pada sebelah petangnya dan salah satu adalah randau bersama Ketua Menteri Sarawak. Dan pada ketika inilah KM Sarawak telah diajukan soalan oleh salah seorang yang hadir mengenai lawatan Tun Mahathir sebagai ketua Pakatan Harapan ke Sarawak tempohari. Dengan nada selamba tetapi tajam, beliau menjawab bahawasanya rakyat Sarawak sik paloi atau di dalam bahasa Malaysia standard 'rakyat Sarawak tidak bodoh'.
Ini kerana beliau pasti kedatangan Tun M tidak akan sewenang-wenangnya ditelan oleh rakyat Sarawak yang mengetahui hanya politik pembangunan yang harus dikejar untuk memajukan Sarawak itu sendiri. Kepimpinan yang ada sekarang sudah berusaha berhabis-habisan melalui kesepakatan dengan pucuk pimpinan pusat. Contoh terbaik adalah pembinaan Lebuhraya Pan Borneo yang sedang rancak dibina sekarang.
Rakyat Sarawak sudah begitu matang untuk berpolitik dan tidak hanya akan terbuai oleh janji bulan dan bintang parti pembangkang yang hanya menjenguk Sarawak bila menjelang pilihanraya. 22 tahun pemerintahan Tun M kepada Sarawak cukup untuk menjadi 'track record' bagaimana beliau melihat Sarawak selama ini.

Sumber gambar: Borneo Post

No comments:

Post a Comment