Tuesday 10 October 2017

GURU PEDOFIL BERNAFSU SONGSANG


BUKAN seorang sahaja mangsanya tetapi lima orang kesemuanya yang berusia di antara 10 hingga 12 tahun.  Harapkan pegar, pegar makan padi begitulah perumpamaannya kerana lelaki pedofil ini adalah seorang guru. Satu karier yang begitu dipandang tinggi di dalam masyarakat dari dahulu sehingga sekarang.  

Pada tanggal 2hb Oktober yang lalu, guru yang bernama Lai Chee Chiang, 37 tahun berasal dari Batu Kawa, Kuching dan sedang mengajar di sebuah sekolah rendah di Sungai Menyan, Serian telah ditangkap oleh pihak polis.  Ianya berikutan dengan laporan polis yang diterima daripada keluarga mangsa.  Semalam menyaksikan beliau tidak mengaku salah ke atas 14 pertuduhan gangguan seksual terhadap murid-muridnya sendiri.  

Daripada 14 pertuduhan, lapan kes disiasat di bawah Seksyen 14(a) Akta Kesalahan-kesalahan Seksual Terhadap Kanak-kanak 2017, yang dibaca bersama dengan Seksyen 16(1) akta yang sama. Enam kes pula disiasat dibawah Seksyen 377(e) Kanun Keseksaan kerana melakukan jenayah seksual di luar tabii.  Jika disabitkan kesalahan, kes-kes ini memperuntukkan hukuman penjara di antara lima sehingga 20 tahun dan sebatan.

Tanggal 24 Oktober ini merupakan tarikh sebutan semula kes seperti yang diarahkan oleh Hakim Mahkamah Sesyen Kuching, Puan Shafiza Abdul Razak.  

No comments:

Post a Comment