Sunday 15 October 2017

PERAHU TAMBANG TIDAK AKAN DIPINGGIRKAN


JAMBATAN emas atau “Golden S Bridge” sudahpun di dalam fasa-fasa terakhir penyiapannya dan perasmiannya sekarang ini ditunggu-tunggu oleh rakyat sekitar Kuching.  Dijangka projek yang bernilai RM35 juta ini akan dirasmikan dengan penuh gilang gemilang menjelang akhir tahun 2017 ini.  
Disebalik siapnya jambatan yang menjadi mercu tanda baru Kuching, Sarawak ini sejak dari mula perancangannya sudah ada nada kebimbangan daripada Pak Penambang dan operator teksi sungai mengenai bagaimanakah untung nasib mereka nanti.  Ini kerana dengan adanya jambatan ini sudah tentu memudahkan orangramai mahupun pelancong untuk menyeberangi Sungai Sarawak.  
Bagi Datuk Abdul Karim Rahman Hamzah yang juga Menteri Pelancongan, Kesenian, Kebudayaan, Belia dan Sukan yakin bahawa perahu tambang dan teksi sungai tidak akan terjejas.  Ini kerana sudah tentu penduduk yang mendiami seberang Sungai Sarawak akan memilih untuk terus menggunakannya memandangkan ianya lebih cepat daripada berjalan kaki menggunakan jambatan emas.  
Menurut beliau, perahu tambang dan teksi sungai sentiasa mendapat tempat di hati pelancong kerana ianya adalah legasi warisan Sungai Sarawak sejak dahulu lagi.  

No comments:

Post a Comment