Wednesday 25 October 2017

JAMBATAN BARU DI SARAWAK TETAP TIADA TOL


"KAMI orang Sarawak tidak mahu TOL kerana jika ditambah “OL” akan menjadi TOLOL". Itulah antara jenaka Allahyarham Toknan yang masih terpahat di hati rakyat Sarawak sehingga ke hari ini apabila berbicara mengenai bayaran tol untuk setiap pembinaan infrastruktur seperti jalanraya mahupun jambatan.  

Dan signifikasinya polisi mantan Ketua Menteri Sarawak itu akan tetap diteruskan oleh penggantinya iaitu Datuk Patinggi Abang Abdul Rahman Zohari bin Tun Abang Haji Openg.  Ketika berucap di majlis perasmian pecah tanah pembinaan semula Jambatan Gantung Satok semalam menyaksikan beliau mengwar-warkan tiada tol bagi setiap jambatan baru yang sedang dan akan dibina di Sarawak.  

Untuk rekod, setakat ini banyak projek infrastruktur seperti jambatan sudahpun atau akan bermula pembinaannya menjelang 2018 seperti Jambatan Bako, Jambatan Rambongan, Jambatan Emart yang meliputi wilayah Kuching.  Manakala kerancakan pembinaan jajaran lebuhraya Pan Borneo menyaksikan ada beberapa jambatan sudahpun hampir siap untuk kegunaan rakyat kelak.

No comments:

Post a Comment