Tuesday 17 October 2017

RAKYAT MALAYSIA PEMENANG HADIAH NOBEL 2017


SELAMA ini kita sentiasa mengimpikan adanya barisan rakyat Malaysia yang mampu dianugerahkan dengan Hadiah Nobel. Satu anugerah yang bukan calang-calang di mata dunia kerana ia seharusnya mempunyai sumbangan yang cemerlang di dalam bidang kimia, fizik, kesusasteraan, keamanan dan perubatan untuk peradaban dunia.

Akhirnya setelah hampir 54 tahun Malaysia ditubuhkan, baharulah untuk tahun 2017 ada seorang rakyat Malaysia yang dianugerahkan hadiah berprestij ini.  Insan yang terpilih adalah Dato Dr. Ronald McCoy yang telah mengabdikan dirinya berpuluh-puluh tahun di dalam International Campaign to Abolish Nuclear Weapons (ICAN).  Beliau dijadualkan untuk menerima penganugerahan tersebut pada tanggal 10hb Disember ini di Stockholm, Sweden.  

Dato Dr. McCoy dilahirkan pada tanggal 5hb Mei 1930 di Seremban, Negeri Sembilan dan dibesarkan serta menetap di ibukota Malaysia iaitu Kuala Lumpur.  Beliau merupakan antara penuntut terawal Universiti Malaya yang suatu waktu dahulu kampusnya di Singapura sekitar tahun 1949.  Seorang pakar geneologi dan pernah berkhidmat di Hospital Assunta, Petaling Jaya, Kuala Lumpur.  

Tahniah diucapkan kepada anak Malaysia iaitu Dato Dr. Ronald McCoy, rakyat Malaysia pertama yang dianugerahkan Hadiah Nobel sekaligus melakar nama Malaysia di pentas dunia.  

No comments:

Post a Comment