Sunday 29 October 2017

SARAWAK MAHU URUS RM1 BILLION SEKOLAH DAIF


SEKOLAH usang dan daif sememangnya antara yang mewarnai dunia infrastruktur pendidikan di Sarawak mahupun Sabah.  Ianya telah acapkali menjadi bualan dan tajuk utama dari dahulu sehingga sekarang.  Tahun demi tahun pelbagai janji ditaburkan ianya masih belum ada jalan untuk menoktahkannya.  

Pada pembentangan bajet 2018 baru-baru ini, peruntukan sebanyak RM1 Bilion telah diberikan kepada Sarawak dan begitu juga Sabah pada angka yang sama bagi membina semula sekolah daif di kedua-dua negeri ini.  Manakala untuk Semenanjung Malaysia RM500 juta sahaja.  

Dalam pada itu, beberapa bulan lepas Ketua Menteri Sarawak Datuk Patinggi Abang Abdul Rahman Zohari turut mengatakan bahawa akibat tidak mampu menunggu kelewatan birokrasi dari Putrajaya maka Kerajaan Sarawak menggunakan dana sendiri bagi mengungkai beberapa sekolah daif di Sarawak yang perlu tindakan segera.  

Dan untuk kali ini, Sarawak melalui kepimpinannya meminta untuk Putrajaya membiarkan Sarawak mengurustadbir RM1 Bilion dari peruntukan tersebut sendiri.  Perlaksanaan itu perlu memandangkan sebelum ini Putrajaya menguruskannya dengan pelbagai kelewatan.  Lagi pula, jika difikirkan Sarawak di bawah kepimpinan KM Abang Jo juga turut menampilkan portfolio Menteri Pendidikan yang dipegang oleh ADUN Nangka, YB Dr. Annuar bin Rapaee.  

Selain itu dengan Sarawak menguruskannya sendiri sudah tentu banyak peluang untuk perniagaan di kalangan anak Sarawak menyertai pembinaan daripada terpaksa bersaing dengan kontraktor dari luar Sarawak.  Teknologi IBS mungkin masih baru tetapi siapa lagi yang lebih mengenal Sarawak selain daripada orang Sarawak sendiri.  

No comments:

Post a Comment