Friday 23 June 2017

AZIZ ISA HINA PERJUANGAN ALLAHYARHAM TOK NAN


BERDASARKAN pengamatan jelas sememangnya ramai rakyat Sarawak tanpa mengira kaum, agama dan perbezaan politik mahukan jasa Allahyarham Tok Nan diingati dengan menamakan beberapa tempat dan lokasi di Sarawak bersempena dengan nama Allahyarham Tok Nan. Bukan sedikit cadangannya malah baru-baru ini di ketika sidang DUN Sarawak penggal kedua 2017, Dato Idris Haji Buang iaitu ADUN N16 Muara Tuang turut mencadangkan hal yang serupa sewaktu mesyuarat berlangsung.

Namun sebaliknya yang berlaku kepada anak didik DAP iaitu Abdul Aziz bin Isa, calon DAP yang “over confident” pada PRN ke-11 2016 telah tersungkur layu tidak bermaya di tangan Team Adenan pada ketika itu. Melalui laman portal Malaysia Insight, beliau dengan sinisnya cuba memperkotak-katikkan cadangan yang juga sebenarnya impian besar rakyat Sarawak pada ketika ini iaitu untuk menukar nama Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching kepada Lapangan Terbang Antarabangsa Adenan Satem.

Keceluparan beliau yang sering tampil dengan kenyataan songsang sebenarnya telah menghina perjuangan Tok Nan selama ini. Hanya ingin menjadi “hero DAP” maka berani menyamakan apa yang berlaku kepada mantan ADUN Pujut yang telah dilucutkan kesahihannya sebagai ADUN pada mesyuarat lepas. Ini merupakan dua hal yang langsung tidak sama yang mana beliau sepatutnya tahu membezakannya.

Keangkuhan Abdul Aziz cukup menggambarkan betapa dangkalnya beliau dengan sensitiviti rakyat Sarawak selama ini. Tidakkah beliau tahu bahawa dengan mengusulkan cadangan tersebut seperti yang dilakukan oleh ADUN Muara Tuang di DUN Sarawak maka ianya akan direkodkan dan tindakan harus diambil apabila wakil DUN menyetujuinya. Bukankah itu lebih professional serta mengikut prosedur kerana pengurusan sebuah lapangan terbang bukannya hakmilik dan bidangkuasa Kerajaan Negeri Sarawak. Sebaliknya ianya melibatkan diplomasi antara dua pihak bagi membenarkan ianya berlaku.

Ingin juga bertanya apakah pula jasa Aziz Isa kepada Sarawak selama ini selain seumpama anjing yang menyalak bukit. Bertindak mengejar populariti murahan kerana sudah kehilangan taring apabila usai kekalahan terus suram karier politiknya. Hormatilah perjuangan Allahyarham Tok Nan dan jangan hanya tahu berpolitik sepanjang masa tetapi tidak tahu yang mana satu keutamaannya.

No comments:

Post a Comment