Friday 23 June 2017

SARAWAK TUBUH SYARIKAT CARIGALI MINYAK DAN GAS SENDIRI


PERUNDINGAN mengenai isu royalti minyak sudah tentu antara yang menjadi keutamaan sejak di Sarawak dipimpin Allahyarham Tok Nan lagi. Malah sehingga pucuk pimpinan bertukar tangan dengan sekarang diterajui oleh KM Datuk Amar Abang Abdul Rahman Zohari ianya turut diteruskan.

Disebalik perundingan yang penuh diplomasi ini juga, KM Sarawak Abang Jo turut mengwar-warkan bahawa satu pendekatan baru telah diambil antara Kerajaan Negeri Sarawak dengan pihak Petronas. Pada kali ini, Kerajaan Sarawak akan menubuhkan sebuah syarikat minyak dan gas yang diterajui oleh anak-anak Sarawak sendiri. Syarikat milik Kerajaan Negeri Sarawak ini kelak akan bersama-sama memainkan peranannya di kerja-kerja eksplorasi minyak dan gas di wilayah Sarawak.

Sudah tentu ini adalah satu perkhabaran yang gembira buat kita semua kerana selain mengwujudkan peluang pekerjaan untuk anak Sarawak malah juga akan menjadi pemangkin kepada kemajuan ekonomi kepada Sarawak itu sendiri. Tiada siapa boleh menafikan bahawa anak Sarawak juga selama ini sudah terserlah kepakaran mereka di dalam kerjaya yang berkaitan dengan industri gas dan minyak di dunia.

Selain itu, sudah namanya minyak dan gas itu dikorek hasilnya di bumi Sarawak jadi biarlah syarikat Sarawak yang diungguli oleh anak Sarawak sendiri turut merasa keuntungannya kelak dengan bersama-sama merebut peluang di dalam Petroleum Arrangement Contractors (PAC). Sememangnya kita mampu cuma selama ini peluang itu tidak diberikan.

Syabas Kerajaan Negeri Sarawak dibawah kepimpinan KM Datuk Amar Abang Abdul Rahman Zohari bin Tun Abang Haji Openg.

No comments:

Post a Comment