Friday 23 June 2017

MENTERI “GENGSTER” JADI RAJA PEMBULI!


BETAPA kurang ajarnya seorang Menteri Persekutuan yang mendabik dada tanpa menghormati seorang Menteri di Sarawak sebagai hanya baru setahun jagung, banyak soal dan sebagainya mengenai isu cukai pelancongan sememangnya sesuatu yang tidak wajar dilakukan. Yang pasti seorang Menteri itu walau dia muda atau tua adalah merupakan suara kepada rakyat yang mengundi beliau.

Apa yang dikeluarkan oleh Menteri Pelancongan Sarawak iaitu YB Datuk Abdul Karim adalah benar dan amat relative dibawah bidang kuasa kementeriannya. Itulah tanggungjawabnya dan wajar untuk beliau suarakan bahawa cukai pelancongan yang hendak dilestarikan itu jika tidak membawa apa-apa keuntungan Sarawak tidak harus dilaksanakan. Tetapi bagi Menteri Pelancongan Malaysia pula iaitu Datuk Nazri Aziz seperti raja pembuli dengan cuba merendah-rendahkan serta melakukan serangan peribadi terhadap Menteri Pelancongan Sarawak langsung tidak menghormati kesepakatan BN Malaysia selama ini.

Yang pasti kenyataan Datuk Nazri Aziz sudah menjadi tular di Sarawak dan rakyat Sarawak seia sekata akan tetap berdiri di belakang Menteri Sarawak sendiri kerana ianya adalah hak rakyat Sarawak untuk menyuarakan pendirian mereka terhadap sebarang bentuk polisi yang Kerajaan Persekutuan hendak lakukan. Siapa pula Datuk Nazri Aziz untuk cuba menutup mulut waima beliau bangga mengatakan bahawa beliau menteri “senior” di dalam Kabinet Malaysia. Jika jadi menteri senior pun tetapi tiada adab dan budi bicara baik tidak payah.

Orang berbudi kita berbahasa tetapi jika orang membuli, selaksa rakyat Sarawak akan melawannya. Salahkah menyuarakan hak kami rakyat Sarawak?

No comments:

Post a Comment