Friday 23 June 2017

KUTIPAN CUKAI ADALAH HAK SARAWAK BUKAN PUTRAJAYA


BELUM lagi reda dengan pelbagai isu mengenai cukai yang dikenakan di Malaysia, timbul pula idea “bernas” daripada mereka yang di Putrajaya. Kali ini berkuatkuasa pada 1 Ogos 2017 ini, untuk seluruh Malaysia iaitu setiap mereka yang melancong akan dikenakan bayaran tambahan semaksima RM20 bagi setiap malam mereka menginap di bilik hotel bertaraf lima bintang dan keatas.

Disebalik penguatkuasaan ini semua, mungkin Putrajaya sudah “terlupa” bahawa untuk isu mengenai cukai yang digunapakai di Sarawak dan Sabah sebenarnya adalah dibawah bidangkuasa kedua-dua kerajaan negeri ini. Dan ianya adalah hak Sabah mahupun Sarawak untuk mengutip cukai di dalam negerinya dan bukannya Persekutuan. Ianya termaktub di dalam Perjanjian Malaysia 1963 yang menjadi “ibu” kepada dokumentasi pembentukan Malaysia 54 tahun dahulu.

Berdasarkan kepada ini juga, Kerajaan Sarawak melalui kepimpinan Ketua Menteri Sarawak iaitu Datuk Amar Abang Abdul Rahman Zohari bin Tun Abang Haji Openg telah menyatakan ketegasannya bahawa Sarawak tidak akan berkompromi dan tidak akan membenarkan Putrajaya menggunapakai cukai pelancongan tersebut di Sarawak. Putrajaya harus menghormatinya apa yang sudah dipersetujui selama ini.

No comments:

Post a Comment