Tuesday 27 June 2017

SARAWAK TETAP TIDAK LAKSANA CUKAI PELANCONGAN 1 OGOS INI


DITANGGUHKAN pelaksanaannya pada 1 Ogos 2017, begitulah yang diperkatakan oleh Menteri Pelancongan Malaysia dan Kebudayaan Malaysia iaitu Datuk Seri Mohd Nazri Aziz.  Alasan beliau kerana mekanisma pemungutan cukai tersebut masih lagi belum disiapkan sepenuhnya.  
Namun itu kata Menteri yang bertanggungjawab di pihak Putrajaya yang sudah tentu tidak senada dengan apa yang akan diperkata oleh Kerajaan Negeri Sarawak itu sendiri.  Ketua Menteri Sarawak iaitu Datuk Amar Abang Abdul Rahman Zohari pula tetap dengan pendiriannya tidak akan melaksanakan cukai pelancongan itu pada 1 Ogos ini untuk konteks Sarawak selagi segala perundingan antara Sarawak dan Putrajaya tidak menemui titik akhirnya.  
Pendirian ini diambil berdasarkan pungutan cukai itu hak Persekutuan tetapi pelancongan itu adalah dibawah “Residual List” Kerajaan Negeri Sarawak.  Walaupun terpaksa akur dengan RRU Cukai Pelancongan tersebut namun masih banyak yang perlu diperhalusi lebih-lebih lagi sudah ada perjanjian antara pihak hotel dan pelancong yang telah dibuat lebih dahulu daripada itu.  Ditambahlagi sudah dari awal-awal lagi ada sekumpulan pelancong dari China yang telah membatalkan rombongan mereka ke Sarawak atas kerana mahu mengelak daripada cukai pelancongan yang dicipta oleh pihak persekutuan tersebut.  
Untuk rekod, dengan perlaksanaan dasar cukai pelancongan ini kelak adalah dinyatakan bahawa setiap pelancong warga asing akan menggunapakai cukai tersebut waima mereka menginap di hotel-hotel bertaraf dibawah 5 bintang sekalipun.  Manakala untuk pelancong tempatan iaitu warga Malaysia hanya tertakluk sekiranya mereka menginap di hotel bertaraf 5 bintang dan keatas manakala 3 bintang dan kebawah tidak perlu membayarnya.  
Hakikatnya tidak perlu tergesa-gesa melaksanakannya tanpa memikirkan implikasinya terhadap sektor pelancongan di Malaysia amnya dan Sarawak khususnya.   

No comments:

Post a Comment