Friday 23 June 2017

PENGHASILAN CUKAI PELANCONGAN LANGSUNG KE SARAWAK


SAMADA suka atau tidak ceritera mengenai cukai pelancongan telah dimuktamadkan apabila Kerajaan Negeri Sarawak menerimanya untuk digunapakai di Sarawak. Mungkin ramai yang kecewa kerana rata-rata rakyat Sarawak tidak mahu ianya dilaksanakan tetapi mengambilkira keberuntungannya kelak kepada pembangunan di Sarawak mungkin ianya satu langkah yang bijak.

Musyawarah antara PM Najib dan dua Ketua Menteri iaitu KM Sarawak dan KM Sabah memungkinkan bahawa setiap penghasilan cukai pelancongan yang dikutip ini nanti akan disalurkan langsung kepada kedua-dua kerajaan negeri. Untuk konteks Sarawak sudah tentu ini akan menambah sumber pendapatan bagi meneruskan legasi pembangunan di Sarawak tanpa campurtangan dari Putrajaya.

Ada baiknya juga bila pemimpin Sarawak "banyak cakap" dan bukannya hanya menurut kata sahaja waima RRU Cukai Pelancongan sudah diluluskan di peringkat Parlimen. Ini kerana setidak-tidaknya kita berjaya menjadikan ia antara sumber pendapatan negeri dari membiarkan ianya disalurkan ke Sarawak dengan pelbagai projek yang dibawah bidangkuasa Persekutuan.

Situasi menang-menang.

No comments:

Post a Comment