Thursday 16 July 2020

PERLETAKAN JAWATAN YB SEE: “JUST A LAME EXCUSES THEY SAY”


JAWATANKUASA Perunding MA63 bukanlah satu jawatankuasa yang ditubuhkan suka-suka sahaja tetapi ianya satu jawatankuasa yang memainkan peranan yang penting di dalam memastikan kesemua hal-hal teknikal terutama sekali yang melibatkan perundangan di dalam Perjanjian Malaysia 1963.  Dek kerana itu hampir kesemua ahli jawatankuasa yang dipilih bukanlah sembrono dipilih sebaliknya mempunyai latarbelakang undang-undang yang kukuh.  Dan Sarawak sebagai negeri yang mahukan MA63 dimartabatkan semula tanpa mengira batasan politik telah melantik barisan ahli politik yang sudah tentu adalah pengamal undang-undang tampil sebagai wakil Sarawak.  

Namun begitu tindakan YB See Chee How yang merupakan ADUN Batu Lintang yang dahulunya PKR dan sekarang PSB lain pula ceritanya apabila beliau meletak jawatan kerana tidak berpuashati bahawa rundingan Sarawak dengan Petronas adalah mengenai Cukai Jualan Petroleum.  Itulah yang dijadikan beliau alasan sedangkan hakikatnya berdasarkan kepada kenyataan media daripada Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan, Timbalan Ketua Menteri yang juga ADUN Lawas menyatakan bahawa rundingan antara Sarawak dan Petronas langsung bukan mengenai SST sebaliknya mengenai peluang perniagaan industri minyak dan gas Sarawak untuk rakyat Sarawak sendiri terokai.  

Pautan adalah seperti berikut:

https://dayakdaily.com/awang-tengah-rebuts-chee-hows-claims-on-petronas-negotiations/?fbclid=IwAR1oSSj68l0I5Ed7PO1ee_GUtYPUPsG1MkU9ocv-dySY608VSdc9p8Myw7s

Dalam pada itu menurut Dato Idris Buang yang merupakan salah seorang ahli jawatankuasa perunding teknikal MA63 juga seorang pengamal undang-undang dan ADUN Muara Tuang menyatakan tindakan YB See meletak jawatan itu sungguh mengecewakan.  Ini kerana seharusnya biar politik berbeza tetapi hendaklah didahulukan visi dan misi Sarawak sepertimana kehendak rakyat Sarawak yang mahukan MA63 itu dimartabatkan semula.  Dan dengan perletakan jawatan itu juga YB See sendiri telah menyukarkan lagi pemahaman pihak pembangkang di dalam usaha itu sendiri kerana andai beliau bersama sudah tentu setiap hal yang berlaku beliau akan lebih mengetahui selok-belok ceritanya.  

Untuk itu menurut Dato Idris jika selepas ini YB See hendak bercakap mengenai sebarang perundingan yang berjalan antara Sarawak dan Persekutuan maka beliau tidaklah layak lagi kerana telah diberikan peluang namun beliau sendiri mempersia-siakan.  

Pautan berita penuh:


Bagi seorang pengamal undang-undang kanan yang juga Timbalan Pengerusi SUPP Satok iaitu di Encik Shankar Ram Asnani tindakan YB See meletak jawatan adalah satu tindakan yang salah malah boleh membawa kepada keraguan rakyat sedangkan hakikatnya apa yang dilakukan oleh Sarawak adalah di jalan yang betul.  Andaikata ada sebarang permasalahan dan keraguan sewajarnya ia dibincangkan antara mereka dan bukan sesekali membuat tuduhan liar sebegitu sahaja sedangkan kita mengetahui bahawa laluan untuk memartabatkan apa yang kita hilang dan terkikis di dalam MA63 sekarang adalah satu laluan yang penuh onak dan berduri.  

Tambah Encik Shankar setakat ini usaha yang dilakukan oleh Ketua Menteri Sarawak iaitu Datuk Patinggi Dr. Abang Abdul Rahman Zohari bin Tun Datuk Abang Haji Openg adalah dijalan yang betul dan kita semua perlulah ingat beliaulah satu-satunya Ketua Menteri Sarawak yang berani membuka langkah membawa kes ini sehingga didengar di mahkamah bukan hanya cakap-cakap sahaja.  Dan hasil keberanian itu sudahpun dilihat apabila Mahkamah sendiri berpihak kepada Sarawak yang mempunyai hak mengenakan SST di Sarawak.  

Pautan berita penuh:


Begitulah ceritanya apabila seorang ahli politik Sarawak yang sentiasa berkata akan mendahulukan perjuangan Sarawak melebihi politik tetapi sebaliknya berlaku.  Tuduhan tanpa usul periksa yang diwar-warkan hanya untuk menutup kesalahan sendiri.  “Just a lame excuses they say”. :D 

No comments:

Post a Comment