Wednesday 1 July 2020

PPBM & PAS TIDAK BERTANDING DI PRN SARAWAK KE-12


DENGAN kerancakan parti-parti politik di Sarawak sekarang yang telah mula mengorak langkah untuk persediaan pilihanraya negeri Sarawak kerana DUNS akan tamat menjelang Mei 2021, mungkin ramai tertanya-tanya bagaimana nanti adakah Gabungan Parti Sarawak (GPS) akan terpaksa berhadapan dengan PPBM dan PAS yang merupakan antara parti yang membentuk Perikatan Nasional.  Manakala GPS pula adalah pendokong kepada PN bagi memastikan PM TSMY terus mendapat sokongan untuk di peringkat pusat.  

Apa yang dinantikan kita semua sudahpun terang lagi bersuluh apabila semalam iaitu di Putrajaya ketika mesyuarat parti-parti politik PN melalui Presiden PBBM, PM TSMY dan Presiden PAS iaitu Abdul Hadi Awang mengesahkan bahawa kedua-dua parti tersebut tidak akan berentap ketika piliharaya DUN Sarawak kelak. Hal ini dinyatakan oleh Timbalan Ketua Menteri Sarawak iaitu Tan Sri James Jemut Masing yang turut menghadiri mesyuarat tersebut.

Sekaligus dengan keputusan ini menandakan bahawa sudah ada satu kesatuan di dalam PN bagi memastikan mana-mana parti yang menyokong mereka akan terus diberikan kepercayaan untuk bertingkah sendirian.  Untuk rekod PPBM dan PAS biarpun dari Malaya turut sudah bertapak di Sarawak.  

Lawan tetap lawan.  

Pautan berita penuh:

https://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2020/07/02/ppbm-pas-to-sit-out-state-polls-says-sarawak-deputy-cm/

No comments:

Post a Comment