Thursday 16 July 2020

SARAWAK TUNTUT 1/3 KERUSI PARLIMEN DIPULANGKAN


JIKA kita kembali ke sejarah lama iaitu sejak diawal penubuhan Malaysia pada tahun 1963, Malaya mendapat 2/3 daripada kerusi parlimen sementara 1/3 lagi diberikan kepada Sabah, Sarawak dan Singapura.  Dan pembahagiannya adalah 104 kerusi untuk Malaya, 15 kerusi untuk Singapura dan 16 kerusi untuk Sabah sementara 24 kerusi.  Tatkala Singapura keluar dari Malaysia pada tahun 1965 pula, 15 kerusi itu langsung tidak diberikan kepada Sabah dan Sarawak sebaliknya diambil oleh Malaya menjadikan jumlah kerusi mereka adalah sebanyak 119 kerusi pada masa itu.  

Sejajar dengan waktu sekarang Parlimen Malaysia mempunyai 222 kerusi parlimen yang mana Malaya menguasai 166 kerusi sementara Sarawak 31 kerusi dan Sabah 25 kerusi.  Dan ini langsung sebenarnya tidak setara kerana agihan kuasa untuk sebarang pindaan perlembagaan memungkinkan hanya dengan jumlah kerusi itu sudah menunjukkan sebarang pindaan perlembagaan hanya memerlukan suara dari Malaya sahaja.  Ini seharusnya tidak berlaku kerana hanya dengan mengekalkan 1/3 daripada jumlah kerusi parlimen Malaysia itu sahaja baharulah kuasa itu sama rata.  

Melihat kepada itulah Ketua Menteri Sarawak iaitu Datuk Patinggi Dr. Abang Abdul Rahman Zohari mengulangi akan tuntutan Sarawak sepertimana ianya telah dinyatakan pada bulan Februari 2020 yang mana sewaktu Jawatankuasa Pembaharuan Pilihanraya ditubuhkan oleh Pakatan Harapan.  

Pautan berita penuh:

https://sarawakvoice.com/2020/07/15/sarawak-tuntut-dapatkan-semula-peruntukan-1-3-kerusi-parlimen/

Andai benar sesiapa sahaja yang memerintah di Persekutuan ingin untuk mengembalikan roh dan jiwa MA63 yakni Sarawak dan Sabah bersama Malaya adalah tiga entiti pembentuk Negara Malaysia, apa yang dituntut oleh Sarawak mahupun Sabah itu bukanlah sesuatu yang sengaja diada-adakan sebaliknya itu merupakan hak kedua-dua entiti pembentuk Malaysia nun di Pulau Borneo lokasinya.  Kita membentuk Malaysia bukan untuk menjadi negeri yang termiskin di Malaysia mahupun “dijajah” oleh Malaya, itu sudah pasti.  

No comments:

Post a Comment