Sunday 27 August 2017

AHLI LEMBAGA PENGARAH PETROS DARI DAYAK NON-MUSLIM


AKHIRNYA teka-teki siapakah yang akan menerajui syarikat minyak milik kerajaan negeri Sarawak yang dikenali sebagai PETROS sudahpun dimuktamadkan pada minggu lepas.  Sudah terang lagi bersuluh, PETROS akan diterajui oleh Tan Sri Datuk Amar Hamid Buga sebagai Pengerusinya. Satu nama besar dan juga selayaknya untuk menerajui syarikat tersebut berdasarkan kepada pengalamannya.  

Selain itu, untuk Ahli Lembaga Pengarah pula telah ditampilkan Dato Mohamad Medan bin Abdullah.  Anak Kelabit yang tersohor namanya di dalam industri minyak dan gas negara.  Selain itu BOD PETROS turut diisi oleh Encik Sharbini Suhaili, Ir. Tuan Haji Zuraimi bin Haji Sabki dan Heng Hock Cheng.  Kesemua mereka adalah anak-anak Sarawak yang mempunyai pengalaman serta mempunyai nama apabila berkata mengenai industri minyak dan gas itu sendiri.  

Dan semalam melalui kenyataan daripada Timbalan Ketua Menteri iaitu Datuk Doughlas Unggah Embas turut mengwar-warkan bahawa seorang lagi ahli lembaga pengarah PETROS akan dipilih dan kali ini dikalangan masyarakat Dayak bukan Islam seperti yang diarahkan oleh Ketua Menteri Sarawak sendiri.  

Sama-samalah kita tunggu siapakah individu daripada Dayak bukan Islam yang akan terpilih kelak.  

No comments:

Post a Comment