Monday 14 August 2017

KL2017: KAWALAN KESELAMATAN TETAP DIUTAMAKAN


SUKAN SEA 2017 sesetengah acara sukannya sudahpun bermula di Kuala Lumpur.  Dan sudah tentu Kuala Lumpur sebagai tuan rumahnya sudahpun menerima ramai tetamu baik dari ahli sukan, pihak pengurusan sehinggalah kepada peminat sukan dari seluruh negara yang terlibat.  Sejajar dengan kesibukan serta kemeriahannya juga, Malaysia sebagai hos pada edisi kali ini tidak pernah mengambil ringan soal keselamatannya.
Untuk itu difahamkan melalui kenyataan Menteri Tugas-tugas Khas yang juga Menteri Pertahanan iaitu Datuk Seri Hishamuddin bin Tun Hussein telah mengarahkan lebih kurang 1,000 orang tenaga kerja dari ATM pelbagai pangkat untuk bergandingbahu dengan anggota polis bagi mengawal keselamatan di 38 lokasi strategik.  Ini termasuklah lokasi seperti KLCC, Bukit Bintang, KL Sentral, Stadium-stadium dan banyak lagi.
Selain itu turut dinyatakan seramai 459 orang pegawai dan kakitangan untuk “Anti-Terrorism Alert Troop” turut diletakkan di dalam langkah berjaga-jaga bagi menghadapi sebarang kemungkinan sepanjang KL2017 berlangsung. Kumpulan anti pengganas ini akan diletakkan di beberapa buah kem pertahanan seperti di Kem Wardieburn, Kem Batu Kentomin serta beberapa kawasan strategik.
Itulah antara jaminan keselamatan yang telah ditunjukkan oleh Malaysia sebagai hos edisi ke-29 Sukan Sea dari 19 -30 Ogos 2017 ini.  Ianya bukti komitmen kerajaan Malaysia yang sentiasa mengutamakan keselamatan negara dan tetamunya di tahap yang terbaik. 

No comments:

Post a Comment