Sunday 20 August 2017

KL2017: SEPAKTAKRAW WANITA PENUH KONTROVERSI


ACARA sepaktakraw sememangnya antara acara yang paling popular di kalangan rakyat Malaysia. Walaupun setakat ini untuk skuad lelaki masih belum memberikan sinar seperti yang gah diperkatakan namun kesemua acaranya masih lagi baik di dalam kawalan.  Dan semalam menyaksikan terdapat beberapa kontroversi berlaku di Stadium Tertutup Titiwangsa iaitu melalui acara sepaktakraw wanita Malaysia melawan Indonesia.  

Pada awalnya skuad Malaysia menang pada set pertama dengan jumlah 22-20 dan masuk pada set kedua setelah Indonesia mendahului16-10 situasi agak tegang bermula.  Setelah beberapa kali tekong Indonesia dibatalkan oleh pengadil perlawanan iaitu Mohd Radhi Che Mei dari Singapura, akhirnya berang dengan keputusan tersebut menyebabkan skuad Indonesia bertindak keluar gelanggang dan tidak mahu meneruskan perlawanan.  

Atas tindakan tersebut, skuad wanita Malaysia diberikan kemenangan percuma dan ini bermakna Malaysia sudah mendapat dua mata sekaligus menyaksikan pingat perak sudahpun di dalam genggaman.  Sekiranya mampu melawan skuad Thailand mungkin juga kilauan pingat boleh bertukar menjadi emas.  

Seboleh-bolehnya di dalam satu perlawanan lebih-lebih lagi bertaraf dunia dan kita di ASEAN adalah bersaudara tidaklah perlu kita bertindak sedemikian.  Setiap perlawanan sudah tentu ada undang-undangnya dan pengadil itu adalah mereka yang arif di dalam undang-undangnya.  Kita bersukan untuk persaudaraan dan kalah menang itu adat permainan.  

No comments:

Post a Comment