Wednesday 16 August 2017

NAZRI DIPERSILA DATANG KE SARAWAK. - DATUK ABDUL KARIM


ISU cukai pelancongan yang dikuatkuasakan masih lagi menjadi sesuatu yang amat “mengguris hati” Sarawak lebih-lebih lagi selepas dikuatkuasakan apa yang dijanjikan sebelum ini iaitu pembahagian hasil yang dijanjikan telah dinafikan.  Ini ekoran kenyataan Menteri Pelancongan Malaysia iaitu Datuk Seri Nazri Aziz yang awal-awal lagi sudah mengwar-warkan bahawa hanya RM1 daripada setiap RM10 akan diberikan kepada negeri-negeri di Malaysia untuk tujuan promosi pelancongan.  
Di pihak Sarawak samada daripada Ketua Menteri Sarawak mahupun menteri yang bertanggungjawab iaitu Datuk Abdul Karim Rahman Hamzah awal-awal lagi tidak bersetuju dengan pembahagian sedemikian.  Belum lagi terungkai ceritanya, timbul pula kenyataan bongkak daripada Menteri Pelancongan Malaysia ini yang seolah-olah mendabik dada beliaulah yang wajar “disembah”.  
Bertindakbalas daripada itu satu kenyataan daripada Menteri Sarawak turut dimuatnaik semalam apabila beliau dengan sinis berkata bahawasanya tidaklah menjadi masalah kepada Datuk Seri Nazri untuk dipersila datang ke Sarawak bagi berbincang dan menerangkan tentang pembahagian cukai pelancongan.  Penerangan itu wajar kerana yang dilakukan oleh Menteri Pelancongan Malaysia ini adalah sewenang-wenangnya memberikan hak yang sama kepada Sarawak mahupun Sabah sedangkan kedua-dua negeri ini adalah pembentuk Malaysia bersama Malaya dan bukannya sama seperti negeri-negeri di Persekutuan Tanah Melayu sebelum ini.  
Seharusnya seorang Menteri Persekutuan biarpun sudah lama menjadi Ahli Politik tidaklah perlu untuk begitu angkuh sebegitu rupa.  Sabah dan Sarawak adalah rakan sejajar dan apa yang diminta adalah memartabatkan hak seperti yang terkandung di dalam Perjanjian Malaysia 1963 sebelum ini iaitu Pelancongan adalah dibawah “Residual List”.  
Manusia itu bersifat tanah kenapa perlu sombong melangit!

No comments:

Post a Comment