Tuesday 22 August 2017

KIBAR BENDERA SARAWAK KABURI APMM


PELBAGAI taktik digunakan oleh kapal-kapal asing yang cuba mengaut hasil laut di lautan Sarawak dan antaranya adalah mengibarkan bendera Sarawak bagi mengaburi mata pihak berkuasa. Kebimbangan dengan banyaknya kes pencerobohan secara haram di lautan Sarawak sekarang menjadikan penguatkuasa kita semakin peka dan cekap menghidu ini semua      

Itulah yang terjadi baru-baru ini apabila sebuah kapal dari Vietnam telah ditangkap dan disita bersama-sama dengan krewnya yang berusia dari usia 16 hingga 45 tahun.  Mereka ditangkap di ketika sedang asyik menangkap ikan secara haram kira-kira 10 batu nautika dari Tanjung Po sekitar jam 1.00 pagi pada sabtu lepas.

Untuk rekod, setakat semalam untuk kes pencerobohan perairan Sarawak sahaja terdapat lebih 29 buah kapal dari Vietnam yang telah disita oleh APMM bersama-sama dengan 346 krew dan skipper. Setiap satu daripada mereka disiasat dibawah Akta Perikanan 1985 yang jika disabitkan kesalahan akan membawa kepada denda RM100,000 hingga RM1 juta atau dipenjara.  

No comments:

Post a Comment