Thursday 10 August 2017

GELAS MINUMAN DIASINGKAN MENGIKUT AGAMA!



GELAS MINUMAN DIASINGKAN MENGIKUT AGAMA!
- Jawapan Balas Dari Professor Dr. Madeline Berma

SEMAKIN hari semakin pelik dengan masyarakat kita di Malaysia yang amat kompleks pemahamannya.  Baru-baru ini warga netizen dikejutkan dengan kejadian sebuah sekolah di Seberang Prai, Pulau Pinang yang membuat pengasingan gelas-gelas minuman mengikut agama. Tular mengenai tindakan pihak pengurusan sekolah tersebut kerana ianya sudah tentu secara tidak langsung menidakkan sensitiviti agama lain di Malaysia.  

Berikut merupakan jawapan balas yang di “copy and paste” dari laman mukabuku seorang ahli akademik tersohor negara iaitu Professor Dr. Madeline Berma untuk sama-sama kita renungkan.  

================================


Manusia dan Tuhan

Manusia mencipta cawan untuk minum air yang dicipta Tuhan Yang Maha Esa. Manusia membeza cawan mengikut agama peminum air.

Terfikir

Tuhan pencipta air. Kalaulah Tuhan ingin membezakan manusia mengikut air yang diminum, kenapa tidak Tuhan cipta sahaja air mengikut agama manusia. Air warna kuning untuk orang Islam (seperti label pada cawan), air bewarna biru untuk penganut agama Hindu, warna hijau untuk Kristian, warna pink untuk Taoist, warna purple untuk Buddhist, warna merah untuk Bahai, dan air tiada warna bagi penganut agama tradisional/alami. Bagi golongan atheist (yang tidak percaya akan adanya Tuhan), mereka tidak diberikan air.

Kan lebih mudah.

Sekiranya begini manusia yang cerdik pandai berfikir, tidak mustahil akan tiba satu ketika mereka akan membezakan udara yang disedut mengikut agama yang manusia anuti. Atau ubat untuk pesakit diasing mengikut agama.

Mengunakan agama dan Tuhan untuk membezakan sesama manusia.

Satu yang saya pasti. Ini bukan ajaran agama. Ini hanya tindakan seorang cerdik pandai yang mentafsir tuntutan agama.

No comments:

Post a Comment