Monday 25 July 2016

AUTONOMI SARAWAK BUKAN HENDAK KELUAR MALAYSIA


AUTONOMI untuk Sarawak sememangnya antara isu yang menjadi tarikan sekarang.  Ianya bukan sahaja menjadi bual bicara rakyat Sarawak malah juga seluruh Malaysia kerana ramai yang ingin melihat sejauhmana “keikhlasan” Putrajaya atas pengembalian hak autonomi ini.  

Di dalam corat coret segala usaha yang diatur Datuk Adenan yang boleh dikatakan umpama menarik rambut di dalam tepung, rambut jangan putus, tepung pula tidak berselerakkan ini sebenarnya menuntut satu kerjasama dari seluruh rakyat Sarawak.  Ini kerana kefahaman mengenai bidang kuasa autonomi ini harus diperjelaskan baik kepada rakyat Sarawak mahupun rakyat Malaysia sekalipun. 

Sudah beberapa kali Datuk Adenan mengwar-warkan bahawa apa yang diusahakan ini adalah bagi menuntut hak Sarawak seperti yang termaktub di dalam Perjanjian Malaysia 1963.  Ianya sama sekali tidak bermaksud untuk membawa Sarawak “KELUAR” dari Malaysia.  

Dan sewaktu sambutan Hari Sarawak pada 22 Julai 2016 yang lalu, Datuk Adenan sekali lagi menekankan hal yang sama.  Malah pada kali ini beliau juga turut berjanji walau apa juga halangan, beliau dan Kerajaan Negeri Sarawak akan terus mendesak Putrajaya menghormati hak autonomi Sarawak sehingga tercapai.  

No comments:

Post a Comment