Monday 11 July 2016

SARAWAK SEBUAH "NEGARA"


NEGARA Sarawak itulah terma yang dilaung-laungkan oleh rakyat Sarawak sekarang lebih-lebih lagi golongan mudanya.  Hasil daripada aspirasi rakyat yang mahukan autonomi sepenuhnya diberikan kembali inilah yang membuatkan Team Adenan menang bergaya ketika PRN ke-11 Mei 2016 lalu. 

Dan tanpa menunggu lama, Datuk Adenan seperti yang beliau janjikan telah berkunjung ke Putrajaya untuk berbincang mengenai kuasa autonomi Sarawak ini.  Menurut sidang akhbar yang bersama diantara Perdana Menteri Malaysia dan Ketua Menteri Sarawak tempohari membuktikan bahawa Sarawak berada di landasan yang betul.  

Di sebalik segala semangat autonomi untuk Sarawak ini, tiba-tiba muncul pula wira dari PKR iaitu Naib Pengerusi PKR Sarawak, See Chee How yang menempelak Presiden SUPP iaitu Dr Sim Kui Hian apabila kenyataan Dr Sim yang menyatakan jangan diperlekehkan status “Negara” Sarawak.  Menurut Naib Pengerusi PKR Sarawak ini, status Sarawak adalah sebuah negeri menurut apa yang diperkatakan di dalam Perjanjian Malaysia 1963.

Pelik tapi benar dan itulah kenyataan daripada pemimpin PKR Sarawak yang pernah suatu waktu dahulu melaung-laungkan Deklarasi Kuching yang antara intipatinya hendak mengembalikan status autonomi kepada Sarawak. Di kala rakyat Sarawak menunggu debaran ini, PKR Sarawak telah cuba menunjukkan “U-Turn” mereka sejajar dengan arahan bos mereke dari Semenanjung Malaysia. 

Mungkin See Chee How terlupa bahawa setiap satu perkara yang berkaitan tentang autonomi ini mempunyai sejarahnya tersendiri termasuklah Perjanjian Malaysia 1963.  Dan mengapa Datuk Adenan menubuhkan Jawatankuasa Autonomi Sarawak kerana segalanya harus diperhalusi.  Antaranya adalah status Sarawak itu sendiri seperti perbezaan perjanjian yang ditandatangani pada tahun 1963 dan kemudian ditukar pada tahun 1970an.

1.  1st draft of the Constitution when the Federation of Malaysia was established:

Article 1: The Federation shall be known, in Malay and in English, by the name Malaysia

Article 2: The States of the Federation shall be:-

(a)  The States of Malaya, namely Johore, Kedah, Kelantan, Malacca, Negeri Sembilan, Pahang, Penang, Perak, Perlis, Selangor and Trengganu. 

(b)  The Borneo States, namely, Sabah and Sarawak; and

(c)   The State of Singapore.


2.  In the 1970s, the Constitution was subsequently amended to:

Article 1:  The Federation shall be known, in Malay and in English, by the name Malaysia

Article 2:  The States of the Federation shall be Johore, Kedah, Kelantan, Malacca, Negeri Sembilan, Pahang, Penang, Perak, Perlis, Sabah, Sarawak, Selangor and Trengganu.


Sarawak sebagai 1 daripada 3 pembentuk Gagasan Malaysia dengan 1 daripada 13 negeri di dalam Malaysia ada perbezaannya.

No comments:

Post a Comment