Monday 25 July 2016

PUSAT JANTUNG HOSPITAL UMUM SARAWAK, KOTA SAMARAHAN


DI KALANGAN rakyat Sarawak ianya dikenali dengan nama IJN Kota Samarahan kerana disinilah berpusatnya segala cara untuk permasalahan kesihatan yang melibatkan jantung. Salah satu daripada organ penting untuk seorang manusia kerana jika ianya tidak berkeadaan baik maka seribu musibah boleh berlaku. 

Mengimbau suatu waktu dahulu, jika ada permasalahan mengenai kesihatan jantung ianya menjadi satu kepayahan kepada rakyat Sarawak misalnya kerana sudah tentu ke Kuala Lumpur juga akhirnya memandangkan disanalah berpusat segala kemudahan yang ada.  Ini kerana yang disediakan di Hospital Umum Sarawak pada masa itu terlalu terhad serta ruang yang tidak cukup kerana terpaksa berkongsi dengan jabatan-jabatan yang lain. 

Pada tahun 2011 akhirnya Pusat Jantung Hospital Umum Sarawak mendapat bangunannya tersendiri yang mana telah memberikan seribu satu rahmat kepada rakyat Sarawak.  Dengan kemudahan 6 bilik bedah, sebuah makmal kardiologi, 10 mesin dialysis dan radio-terapi berserta dengan 166 katil dengan kemudahan 102 katil bagi penjagaan am , 34 jagaan harian, 18 ICU, 12 VIP dan 11 jagaan harian membuktikan bahawa Pusat Jantung HUS mampu menawarkan perkhidmatan 5 bintang kepada rakyat. 

Dan jika dahulu rakyat Sarawak terpaksa berbelanja besar kerana kos rawatan ke Kuala Lumpur boleh mencecah sehingga ribuan ringgit tetapi di sini bayaran minimumnya adalah RM5 dan caj RM3 semalam. 

Jadi pada mereka yang sering berkata bahawa Kerajaan itu tidak perihatin adalah satu kenyataan yang wajar kita tentang.  Mungkin ramai yang lupa jasa Pusat Jantung HUS ini sejak ianya ditubuhkan pada tahun 2011 lagi. 

No comments:

Post a Comment