Tuesday 19 July 2016

PERJUANGAN BARU BERMULA SUKMA XVIII SARAWAK




“PERPADUAN Dalam Kepelbagaian Kaum” itulah motto untuk Sukan Malaysia edisi XVIII yang secara rasminya akan bermula dari 22 hingga 31 Julai ini.  Namun begitu ada sesetengah acara sudahpun bermula semalam seperti acara gimrama, taekwando serta banyak lagi. 
Untuk penganjuran edisi XVIII kali ini menyaksikan 24 acara sukan dipertandingkan dengan 19 acara adalah sukan wajib manakala 5 lagi adalah sukan pilihan.  Sebagai penganjur, Sarawak sudah siaga semua baik dari venue-venue sukan mahupun petugas-petugasnya.  Untuk venue sukan pula bukan sahaja di Kuching malah juga ada sesetengah acara dipertandingkan di Samarahan, Sibu dan Miri. 
Bagi melancarkan lagi penganjuran seramai 620 sukarelawan telahpun memulakan tugasan mereka mengikut kategori sukan mereka.  Dan seperti biasanya ketibaan atlet-atlet dari pelbagai negeri yang datang lebih awal bagi proses memanaskan badan dan suaikenal turut diatur dan pada kali ini kampus UNIMAS adalah perkampungan sukan SUKMA Sarawak XVIII. 
Dan baru sahaja membuka tirai semalam, nampak gayanya Sarawak sudahpun menunjukkan taringnya apabila emas pertama Sarawak sudah mampu digondol oleh pasukan taekwando yang mana acaranya diadakan di Miri, Sarawak.  Dan kita menaruh harapan agar Sarawak mampu menjadi “Johan” pada edisi kali ini bagi meneruskan kecemerlangan tahun-tahun yang sudah. 
Selamat Datang ke Sarawak diucapkan kepada kesemua atlet-atlet SUKMA pelbagai negeri di Malaysia. Dan untuk pasukan SUKMA Sarawak diucapkan selamat maju jaya dan perjuangan kalian baru sahaja bermula.  Teruskanlah langkah perwira anak Sarawak di dalam medan sukan dengan berpegang pada kata-kata keramat Agik Idup Agik Ngelaban!


Nota: Teaser artikel sekitar acara gimrama di Kuching yang disaksikan oleh Menteri Muda Pendidikan Awal Kanak-Kanak dan Pembangunan Keluarga, YB Puan Sharifah Hasidah Bte Sayed Aman Ghazali. 

No comments:

Post a Comment