Thursday 28 July 2016

SK SAYED OTHMAN, SEKOLAH YANG USANG


BILA berbicara tentang sekolah usang di Sarawak sudah tentu kita sebagai rakyatnya dapat membayangkan makna “usang” itu sendiri. Ini kerana masih banyak lagi sekolah-sekolah di luar Bandar yang umpama hidup segan mati tidak mahu. Namun kerana kita mengetahui betapa pendidikan itu sesuatu yang utama maka tiada pilihan selain daripada terus menimba ilmu di sekolah seperti ini. 
Walau pernah mendapat perhatian sehingga memungkin pada tanggal 26 Jun 2016 menjadi tajuk akhbar tempatan, SK Sayed Othman yang dibina pada tahun 1962 yang mana bangunan sekolahnya sedang usang dimamah anai-anai sehingga sekarang masih lagi belum mendapat apa yang dijanjikan.  
Natijahnya anak-anak yang sedang menimba ilmu di sekolah ini terdedah pada seribu satu bencana yang boleh berlaku bila-bila masa. SK Sayed Othman hanya salah satu daripada banyak sekolah usang di Sarawak yang memerlukan pembelaan yang segera. 
Janganlah kita tunggu sehingga ada kemalangan jiwa barulah kita berduyun-duyun melihat kawasan bencana kerana seelok-eloknya mencegah itu lebih baik daripada mengubati. Sudah-sudahlah memberi harapan umpama menanam tebu di tepi bibir.

No comments:

Post a Comment