Sunday 31 July 2016

MAJLIS PENUTUPAN RASMI SUKMA XVIII GEMILANG


SARAWAK hos SUKMA XVIII yang terbaik… inilah antara kata-kata yang diucapkan oleh ramai atlet mahupun pegawai SUKMA di dalam memperkatakan betapa gilang gemilangnya SUKMA XVIII berlangsung dari 23-31 Julai 2016.  Semalam pula majlis penutupan rasminya mengambil tempat yang menyaksikan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang mewakili Perdana Menteri Malaysia membuat perasmian penutupannya di Stadium Sarawak. 
Walaupun kontinjen SUKMA Sarawak hanya menduduki tempat kedua dan tidak melepasi target yang ditetapkan oleh Kerajaan Negeri Sarawak, namun begitu ianya bukanlah menjadi persoalan pokok.  Ini kerana pencapaian atlet-atlet Sarawak juga tidak kurang hebatnya dengan memberikan saingan yang terbaik serta ada beberapa acara yang tidak disenaraikan kita mampu mengukir pingat tetapi mampu melakukannya. 
Johan keseluruhan SUKMA XVIII pada kali ini adalah kontinjen Selangor Darul Ehsan dengan pungutan pingat sebanyak 59 pingat emas, 73 perak dan 63 gangsa.  Pada kali ini juga menyaksikan Khairul Hafiz Jantan, atlet trek dan balapan dari Melaka yang menjadi legendanya tersendiri kerana berjaya memecahkan rekod 18 tahun acara 100m menjadi miliknya sekaligus dinobatkan sebagai pelari terpantas di Malaysia sekarang.  Pencapaiannya ini membolehkan beliau dinobatkan sebagai Olahragawan SUKMA XVIII manakala Nur Aqilah Yusuf yang juga atlet memanah dinobatkan menjadi Olahragawati SUKMA XVIII. 
Untuk itu, tahniah diucapkan kepada semua kontinjen SUKMA XVIII Sarawak kerana telah menunjukkan semangan kesukanan yang tinggi.  Terima kasih kerana menjadi sudi bertamu di Sarawak dan semoga segala memori digenggam kukuh di kotak ingatan sepanjang berkampung di Sarawak. 
Untuk sukarelawan dan juga pihak penganjur SUKMA XVIII Sarawak, tahniah dan syabas kerana menjadikan SUKMA XVIII Sarawak ini menjadi yang terbaik serta gilang-gemilang. Kita berlangsung dari SUKMA Perak pula menjelang tahun 2018.   



No comments:

Post a Comment