Sunday 26 June 2016

25 UNIT BAS RAPID UNTUK SUKMA SARAWAK



BAHANG SUKMA Sarawak yang dijadualkan berlangsung dari 17-31 Julai 2016 di Kuching, Sarawak semakin terasa.  Pelbagai persediaan dikatakan sedang semakin rancak dijalankan baik dari segi logistic sehinggalah kepada venue-venue sukan itu sendiri. 

Di dalam kita mencongak menjelma sukan terbesar di Malaysia ini, pihak jawatankuasa penganjur tidak melupakan mengenai pengangkutan untuk ahli-ahli sukan ini nanti.  Pada 25hb Jun 2016, sebanyak 25 unit bas Rapid yang lengkap dengan segalanya telah berlepas di Pelabuhan Kelang untuk melalui perjalanan selama 9 hari ke Kuching, Sarawak. 

Bas Rapid mungkin agak asing bagi orang Sarawak namun tidak di Semenanjung Malaysia lebih-lebih lagi bas antara Bandar.  Kemudahan bas ini sebenarnya adalah yang terbaik pernah dimiliki oleh Malaysia itu sendiri kerana ianya dilengkapi dengan pelbagai keperluan pengguna lebih-lebih lagi mesra OKU. 

Dan penggunaan bas Rapid ini nanti usai SUKMA Sarawak akan terus digunakan untuk acara sukan paralimpik pula yang akan menyusul kemudian.  Bas Rapid akan menjadi bas rasmi untuk pengangkutan atlit-atlit sukan daripada perkampungan sukan kepada venue-venue sukan serta pengangkutan untuk menyambut atlit-atlit dari seluruh Malaysia di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching nanti.

Sedikit sebanyak adalah diharap mungkin Kerajaan Sarawak boleh mengambil bas Rapid ini sebagai “benchmarking” untuk kemudahan pengangkutan awam di Bandar-bandar Sarawak memandangkan bas-bas yang ada sekarang agak keterbelakang berbanding bas-bas antara Bandar di Semenanjung Malaysia.

No comments:

Post a Comment