Sunday 19 June 2016

PROJEK JAMBATAN EMAS DAN “DONUT BOAT” TEBINGAN KUCHING



TEBINGAN Kuching atau Kuching Waterfront sememangnya antara destinasi tarikan pelancong di bandaraya Kuching, Sarawak.
  Ianya adalah antara destinasi “wajib pergi” pada setiap pelancong yang mengunjung Sarawak.  Malahan disinilah juga tempat riadah sambil berjalan-jalan menghirup udara segar bagi rakyat Kuching khususnya. 

Bagi merancakkan lagi industri pelancongan di kawasan ini, sekarang sedang rancak projek pembinaan Jambatan Emas atau The Golden Bridge iaitu satu jambatan yang menghubungkan kawasan tebingan dengan DUN Sarawak yang terletak di seberang Sungai Sarawak.  Projek yang bernilai RM35 juta ini dijangka akan menjadi satu lagi ikon tebingan Kuching apabila ianya siap kelak.

Itu ceritanya projek Jambatan Emas yang masih dalam pembinaan dan lain pula ceritanya mengenai satu lagi tarikan di Tebingan Kuching yang baru sahaja dirasmikan beberapa hari yang lepas iaitu “Ooha Donut Boat Ride”.  Ianya merupakan satu cetusan idea bagi merancakkan lagi kemudahan orang ramai untuk berekreasi di Tebingan Kuching selain daripada perahu tambang yang menjadi ikon Tebingan Kuching berabad lamanya.  

“Donut Boat Ride” yang dimiliki oleh Sarawak sekarang adalah setaraf dengan kemudahan yang diberikan di Negara-negara yang terkenal dengan industri pelancongannya seperti di Dubai, Brazil, China dan banyak lagi.


Sesungguhnya segala kerancakan projek serta nilai tambah perkhidmatan untuk rakyat dan pelancong beriadah di Tebingan Kuching diharap akan terus memangkin kawasan yang terkenal dengan jolokan “segitiga emas” Kuching ini untuk lebih maju dan membangun. 

No comments:

Post a Comment