Wednesday 15 June 2016

KAJISEMULA TERRITORIAL SEA ACT 2012


ISU royalti minyak sememangnya antara isu paling utama yang sering menghiasi minda orang Sarawak dan media-media di Malaysia.
  Ditambahlagi dengan tuntutan Datuk Adenan yang mewakili Sarawak yang telah berjanji akan memastikan kita akan mendapat apa yang kita mahukan. 

Di dalam kita berbicara mengenai minyak ini sendiri kita jangan sesekali terlepas pandang akan segala pindaan akta yang membawa kepada apa yang terjadi sekarang.  Inilah yang dizahirkan oleh Datuk Adenan ketika ucaptama beliau di persidangan Dewan Undangan Negeri Sarawak yang baru melabuhkan tirainya semalam. 

Sarawak mahu Putrajaya untuk mengkaji semula Section 3(3) dan 4 Territorial Sea Act 2012 yang mana ianya memperkatakan tentang jurisdiksi sempadan laut.  Menurut Datuk Adenan apa yang dilaksanakan sekarang adalah tidak wajar kerana menurut akta tersebut persempadanan laut adalah sebanyak 12 batu nautika bagi Malaysia tetapi untuk Sarawak dan Sabah hanya 3 batu nautika sahaja. 

Kerana adanya kecelaruan ini maka Kerajaan Sarawak telah banyak kehilangan sempadan untuk menangkap ikan, marine serta segala mineral yang berharga seperti minyak dan gas yang hanya mencakupi 3 batu nautika dari kawasan pantai Sarawak. Ianya adalah sesuatu yang tidak adil sedangkan hakikatnya ianya semua adalah hak Sarawak sebelumnya. 

Jika kita menyelusuri sejarah bagaimana ini terjadi juga turut boleh dipertikaikan kerana Kerajaan Sarawak tidak pernah mendapat perundingan daripada Kerajaan Persekutuan sebelum akta ini dibentangkan di Parlimen Malaysia pada tahun 2011 dan seterusnya diluluskan pada tahun 2012. 

Apa yang dibicarakan oleh Datuk Adenan ini mungkin ramai yang tidak mengetahui dan terserlah sudah Datuk Adenan bukan “ngomong kosong”.  Segala usaha ini adalah untuk menuntut hak Sarawak yang sebenarnya.

No comments:

Post a Comment