Monday 13 June 2016

UCAPTAMA DI PERSIDANGAN DEWAN UNDANGAN NEGERI SARAWAK 2016


DEWAN Undangan Negeri Sarawak sedang bersidang sekarang iaitu bermula dari 7 – 15 Jun 2016.  Sekaligus persidangan kali ini menyaksikan 82 ADUN yang memenangi 82 kerusi DUN menjadikannya mengukir sejarahnya tersendiri kerana inilah jumlah kerusi DUN yang paling banyak di dalam sejarah persidangan DUN Sarawak mahupun dewan undangan negeri di seluruh Malaysia itu sendiri. 

Corat-coret persidangan yang sedang berlangsung ini juga menyaksikan bagaimana ADUN pembangkang hanya menduduki 10 kerusi yang menjadikan suara mereka agak tenggelam.  Barisan Team Adenan sudah awal-awal lagi menunjukkan taring mereka jangan cuba memperlekehkan sidang DUN kali ini. 

Pada hari pertama sahaja menyaksikan YB Semob sudah awal-awal bertingkah dengan YB Chong yang juga Pengerusi DAP Sarawak yang sering mensensasikan sesuatu isu tanpa melihat kepada hal sebenar.  Bagai “Singa kelaparan” YB Abdullah Saidol menerjah setiap hujah YB Chong yang terkenal dengan sensasi tanpa asasnya. Terjahan keras tanpa memberi simpati akhirnya membuatkan  YB Chong sendiri terdiam seribu bicara.

Selain itu, beberapa ADUN baru yang dilantik juga turut memberikan buah fikiran mereka di dalam ucaptama (maiden speech) mereka seperti YB Fazruddin Abdul Rahman yang juga mewakili suara barisan pemuda Sarawak.  Biar kali pertama di dalam dewan yang mulia, isu-isu yang berkaitan dengan golongan pemuda-pemudi Sarawak menjadi tajuk perbentangannya. 

Tidak kurang juga dengan ADUN Muara Tuang, muka lama tetapi muka baru di dalam dewan yang mulia. YB Dato Haji Idris bin Haji Buang penuh bergaya dan dengan nada yang meyakinkan memberikan usulan mengenai sistem perparitan di kampung-kampung tradisi yang harus dipandang lebih serius oleh Kerajaan Negeri. 

Untuk barisan menteri muda seperti YB Sharifah Hasidah yang baru diangkat menjadi Menteri Muda pula turut tidak pernah kalah mengangkat isu-isu wanita dan kanak-kanak di Sarawak.  Dan sudah tentu banyak lagi isu-isu yang dibangkitkan buat pendengaran dewan. 

Walaupun persidangan kali ini diadakan di bulan Ramadhan, namun tiada namanya setiap ADUN hanya diam membisu tidak membuat apa-apa sebaliknya boleh dikatakan dewan yang mulia cukup gamat dengan hujah dan tingkah daripada ADUN Barisan Nasional mahupun daripada pembangkang sekalipun. 

Teruskan perjuangan wahai YB!


No comments:

Post a Comment