Monday 27 June 2016

ROMBAKAN KABINET MALAYSIA


SEMALAM 27hb Jun 2016, Perdana Menteri telah sekali lagi melakukan rombakan kabinet di dalam pentadbiran Putrajaya.  Dikatakan rombakan kabinet ini dibuat bagi memberi ruang kepada barisan Menteri Malaysia dibawah pimpinan Datuk Seri Najib sebagai persediaan untuk menghadapi PRU pada tahun depan.

Namun begitu ada sesuatu yang menjadi keralatan kerana adanya pengurangan portfolio menteri dari Sarawak bilamana Datuk Seri Douglas Unggah Embah yang kembali berkhidmat di DUN Sarawak pada PRN Sarawak ke-11 lepas. Seharusnya jawatan itu masih lagi kepunyaan Sarawak iaitu jawatan Menteri bagi Kementerian Perusahaan, Perladangan dan Komoditi yang terlepas kepada Presiden Parti Gerakan, Datuk Seri Mah Siew Kong. 

Nampak gayanya kemenangan besar Team Adenan sewaktu PRN Ke-11 yang lalu bukan menjadi kayu pengukur kepada Perdana Menteri lebih-lebih lagi ianya merupakan aspirasi rakyat Sarawak yang mahu melihat Sarawak berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan Semenanjung Malaysia baik dari segi pembangunan mahupun jawatan.  Dengan banyak suara pemimpin Sarawak di dalam kabinet sudah tentu memudahkan lagi misi dan visi Kerajaan Negeri Sarawak itu sendiri. 

Berikut merupakan rombakan kabinet Menteri dan Timbalan Menteri yang dilakukan semalam iaitu:

1.  Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi - Datuk Seri Mah Siew Kiong
2.  Menteri di Jabatan Perdana Menteri - Datuk Abdul Rahman Dahlan
3.  Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan - Tan Sri Noh Omar
4.  Menteri Kewangan Kedua - Datuk Johari Ghani
5.  Timbalan Menteri Kewangan - Datuk Othman Aziz
6.  Timbalan Menteri Perusahaan, Perladangan dan Komoditi - Datuk Datu Nasrun Mansur
7.  Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan - Datuk Henry Sum Agong
8.  Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri - Datuk Chua Tee Yong
9.  Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri - Datuk Seri K Devamany
10.Timbalan Menteri Kewangan - Datuk Lee Chee Leong

Walaupun pemilihan jawatan Menteri itu adalah hak penuh kepada Perdana Menteri namun adalah tidak wajar portfolio yang asalnya adalah milik Sarawak diberikan kepada oranglain.  Yang dicongak adalah bertambahnya jumlah menteri dari Sarawak tetapi lain pula jalan ceritanya. 

No comments:

Post a Comment