Wednesday 7 August 2019

ELAUN KAUNSELOR DI SARAWAK WAJAR DINAIKKAN -DATO IDRIS BUANG-


RM300 begitulah angka elaun yang diterima oleh setiap kaunselor di majlis-majlis berkuasa tempatan di Sarawak.  Antara yang paling rendah pernah diterima oleh ahli-ahli majlis di Malaysia.  

Bagi Dato Idris Buang yang juga Ketua Penerangan PBB Sarawak dan ADUN Muara Tuang adalah perlu untuk Kerajaan Sarawak dibawah GPS melihat semula elaun kaunselor-kaunselor yang dilantik.  Ini kerana bidang tugas yang disandang oleh mereka adalah berat lebih-lebih lagi apabila berkata bidangkuasa majlis berkuasa tempatan yang semakin hari semakin banyak dan besar.  Bagi beliau elaun kaunselor di Sarawak mungkin boleh dipertimbangkan antara RM1,000 ke RM2,500 sebulan memandangkan negeri Selangor dan Pulau Pinang telahpun menaikkan elaun majlis berkuasa tempatan sejak mereka berkuasa di negeri-negeri tersebut.  

Untuk rekod, negeri Selangor dibawah PKR telah memberikan elaun kaunselor mereka sebanyak RM1,000 manakala Pulau Pinang dibawah DAP pula memperuntukkan RM4,000 sebulan untuk kaunselor-kaunselor mereka.  

Dato Idris Buang turut menyatakan tindakan MP Puncak Borneo iaitu YB Willie Mongin yang menyamakan bahawa pemberian elaun sebanyak RM300 kepada kaunselor-kaunselor di Sarawak adalah satu pembaziran sebenarnya adalah satu penghinaan kepada kesemua kaunselor-kaunselor yang selama ini berkhidmat untuk rakyat di kawasan majlis berkuasa tempatan masing-masing.  

Pautan berita penuh:


#SarawakDiutamakan 

No comments:

Post a Comment