Friday 23 August 2019

SEKIRANYA MA63 TIDAK SAH DARI AWAL, ADAKAH AKTA MALAYSIA 1963 (UK) DAN AKTA MALAYSIA (MALAYA) TURUT TIDAK SAH? -DSWJ-


BEBERAPA hari yang lepas, Timbalan Ketua Menteri Sarawak iaitu Tan Sri Datuk James Jemut Masing ada mencadangkan supaya penandatangan pembentukan Malaysia di dalam Perjanjian Malaysia 1963 (Malaysia Agreement 1963) untuk membuat perjanjian yang baharu.

Pautannya adalah seperti berikut:


Mengulas akan cadangan itu, Ahli Parlimen Santubong yang juga seorang pengamal undang-undang berpengalaman di Sarawak yakni Datuk Seri Wan Junaidi bin Tuanku Jaafar menyatakan bahawa cadangan itu masih terlalu kabur untuk dilaksanakan. Ini kerana Perjanjian Malaysia 1963 adalah perjanjian antarabangsa yang berdaftar. Dan dek kerana itu sebarang pertimbangan untuk satu perjanjian semula tidaklah boleh diolah sebegitu sahaja.  

Menurut beliau membuat pembatalan satu perjanjian memerlukan bukti dan dokumentasi yang cukup.  Sekiranya MA63 tidah sah dari awal, besar kemungkinan akta Malaysia 1963 (UK) dan Akta Malaysia (Malaya) turut tidak sah.  Jadi satu-satu cara penyelesaian di dalam hal ini bukanlah untuk membuat perjanjian yang baharu sebaliknya Sarawak harus memohon pertimbangan di ICJ.  

Selain itu bukanlah sewenang-wenangnya boleh membawa hal ini ke ICJ kerana satu petisyen harus dihantar ke London dan andaikata London bersetuju maka ianya harus jua mendapat persetujuan daripada Putrajaya. Perdana Menteri Malaysia iaitu Tun Mahathir bukannya boleh memberi kata putus berseorangan kerana beliau harus merujuk kepada Kabinet Persekutuan.  

Dan harus diingat ianya tidaklah semudah yang disangka kerana umum mengetahui Sarawak itu sendiri seumpama seekor angsa yang menetaskan telor emas kepada Malaysia.  Melepaskan Sarawak bermakna hilang ekonomi utama penjana Negara. 

Pautan berita penuh:

No comments:

Post a Comment