Wednesday 9 September 2020

PROJEK JALAN JIWA MURNI BUKAN DIBAWAH BIDANGKUASA KERAJAAN NEGERI SARAWAK

DUA hari yang lepas menyaksikan pihak Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia telah mengumumkan penangkapan dua orang kontraktor yang didakwa mempunyai perkaitan dengan projek infrastruktur 10 jalan “jiwa murni” dibawah Kementerian Pertahanan di Miri, Ba Kelalan, Limbang, Kapit dan belaga. Ianya melibatkan jumlah sebanyak RM800 juta. Serentak dengan penangkapan itu juga maka berbonong-bononglah pembangkang menjaja cerita palsu seperti kebiasaannya tanpa mengetahui hujung pangkal cerita dengan mengaitkan sekali projek tersebut dengan Kerajaan Negeri Sarawak yang konon-kononnya menganugerahkan projek tersebut kepada kontraktor tertentu.  

Hakikatnya setiap projek infrastruktur jalan dibawah Program Jiwa Murni langsung tidak mempunyai kaitan dengan Kerajaan Negeri Sarawak baik dari segi peruntukan, kos mahupun penganugerahan projek.  Ianya tidak dibawah jurisdiksi Jabatan Kerja Raya sekalipun malahan segalanya dibawah Kementerian Pertahanan Malaysia.  Hal ini disahkan oleh Tan Sri James Jemut Masing yang merupakan Menteri Infrastruktur dan Pembangunan Pelabuhan Sarawak sewaktu sidang medianya semalam.

Rujukan: dayakdaily.com bertarikh 9.9.2020 - Sarawak govt has no connection to Jiwa Murni roads: Masing

Jadi kepada mereka yang asyik meratib fitnah demi survival politik mereka dengan terus-terusan menyalahkan Kerajaan Negeri Sarawak diharap fahamilah dahulu prosedur tentang sesuatu projek yang dilaksanakan di Sarawak.  Bukan semua dibawah kawalan Kerajaan Negeri kerana Kerajaan Malaysia di peringkat Persekutuan turut mempunyai banyak dana dari kementerian-kementerian lain bagi membantu perlaksanaan projek infrastruktur di kawasan pedalaman Sarawak.  

Kita sebagai rakyat Sarawak sebenarnya begitu kecewa kerana ada dikalangan rakyat Sarawak sendiri yang sudah diberikan kepercayaan untuk melaksanakan projek sanggup menjadi petualang anak negeri hanya kerana wang ringgit.  Sama-samalah kita tunggu segala cerita penyelewengan ini daripada siasatan SPRM kelak.  

#teamGPS
#iamSarawakian
#SarawakkuSayang 

No comments:

Post a Comment