BILAMANA bertukar sahaja portfolio Menteri Pendidikan Malaysia
maka sudah pasti polisi pendidikan di Malaysia juga akan turut bertukar. Itulah kenyataan yang tidak dapat dinafikan
di dalam mencorakkan sistem pendidikan di Malaysia. Ianya sesuatu yang mengecewakan kerana boleh
dikatakan warga pelajar baharu sahaja hendak menyesuaikan diri akhirnya silibus
pembelajaran juga turut terbabit sama. Belum lagi dengan warga pendidik yang
terpaksa “berlari tidak cukup tanah” hanya untuk memastikan segala misi dan
visi tercapai.
Datuk Adenan sebagai pemimpin Sarawak dari awal-awal lagi sudah
memperkatakan kekesalan beliau mengenai polisi pendidikan Malaysia ini dan
sekali lagi beliau memperjelaskan untuk kali ini Kerajaan pimpinannya tidak
akan memberi toleransi langsung kepada setiap polisi pendidikan yang hendak
dibuat. Beliau akan memastikan bahawa
Sarawak akan turut serta di dalam setiap pembikinannya kerana hampir setengah
abad, sistem pendidikan di Sarawak masih lagi ditakuk yang lama malah lebih
jauh daripada apa yang dinikmati di Semenanjung Malaysia.
Untuk Sarawak, kita sendiri begitu maklum bagaimana keadaan
polisi yang terumbang-ambing ini telah menjadi duri di dalam daging bagi
menterjemahkan pembelajaran anak-anak kita.
Belum lagi dengan isu infrastruktur sekolah lebih-lebih lagi di
pedalaman yang umpama hidup segan mati tidak mahu. Berapa banyak sekolah-sekolah daif yang dari
tahun ke tahun menanti bajet atau peruntukan untuk ditambahbaik.
Apa yang diperkata oleh Datuk Adenan ada benarnya kerana jika
kita sendiri membiarkan Putrajaya berbuat sewenang-wenangnya maka anak kita
akan “hanyut” dengan mainan politik mereka yang tiada kesudahannya. Konsep “bersyukur” itu sudah ketinggalan
zaman dan yang ada sekarang adalah “hak kita” sebagai rakyat Malaysia.
No comments:
Post a Comment