Thursday 1 June 2017

PERPADUAN DAN TOLERANSI KAUM DI DALAM SAMBUTAN GAWAI DAYAK






CUBIT paha kanan, paha kiri pun terasa begitulah pepatah Melayu lama di dalam kita berbicara soal perpaduan dan toleransi antara kita. Ini kerana bidalan lama ini cukup sinonim dengan masyarakat Sarawak yang terdiri daripada pelbagai kaum dan agama. Boleh dikatakan hampir setiap rakyatnya mempunyai keluarga daripada pelbagai keturunan dan bangsa yang sentiasa menjadi keunikan dari dahulu sehinggalah sekarang. 

Hakikatnya sambutan perayaan Gawai Dayak di Sarawak bukanlah untuk masyarakat Dayak di Sarawak sahaja sebaliknya untuk kesemua orang Sarawak.  Jadi janganlah menghairankan sekiranya apabila musim “pulai menoa” untuk perayaan Gawai juga melibatkan mereka dari kaum dan agama yang berbeza.  Berkumpul bersama sanak-saudara jauh atau dekat itu salah satu daripada kemeriahan sambutannya tanpa sedikitpun mencacatkan adat dan warisan masyarakat Dayak di Sarawak. 

Inilah kekuatan negeri Sarawak Bumi Kenyalang sehingga mampu menjadi antara contoh negeri terbaik di Malaysia apabila berkata mengenai perpaduan dan toleransi kaumnya. Pertahankanlah ia sampai bila-bila. 



Nota Teaser: Sekitar sambutan perayaan Gawai Dayak bagi keluarga Encik Edward Taji di Kampung Semeba, Kuching semalam. Keluarga yang terdiri dari perkahwinan campur Iban dan Bidayuh.  

No comments:

Post a Comment