Monday 21 May 2018

ADAKAH PH TERIKAT DENGAN BUKU HARAPANNYA?




Salinan dari status laman mukabuku ADUN Semariang, YB Hajjah Sharifah Hasidah Sayeed

Dibawah adalah terjemahan artikel yang saya postkan beberapa jam yg lalu. Ditulis oleh seorang rakan.
Adakah PH terikat dengan Buku Harapannya?
Kenyataan akhbar terkini oleh Ahli Parlimen yang baru dipilih bagi Stampin dan pemimpin negeri lain Pakatan Harapan (PH) di Sarawak menimbulkan keraguan yang serius sama ada kerajaan PH di Putrajaya akan menghormati apa yang ada dalam Buku Harapan berkenaan dengan 'kepulangan Sabah dan Sarawak kepada status yang diberikan dalam Perjanjian Malaysia '
Ahli Dewan Undangan Negeri Batu Lintang, See Chee How berkata dalam The Borneo Post bertarikh 18 Mei, beliau tidak ragu-ragu mengenai “kerajaan PH dalam memenuhi semua janji-janjinya termasuk penurunan kuasa kepada Sarawak. “Pengerusi PH negeri Chong Chieng Jen berkata bahawa penurunan kuasa kepada negeri itu adalah “terhenti” tetapi See berkata beliau “tidak pasti dalam konteks apa Chong bercakap”.
Ketua PH negeri kini dilaporkan sebagai berkata, "Rakyat Sarawak hanya akan memperolehi autonomi dengan menukar kerajaan negeri" (BP bertarikh 20 Mei. Beliau menambah "PH akan terus meneroka kaedah lain dalam penurunan kuasa, termasuk menubuhkan jawatankuasa khas untuk mengkaji lain-lain aspek penurunan kuasa."
Orang ramai betul-betul keliru sama ada PH akan mengembalikan hak-hak yang menurut bekas perdana menteri baru-baru ini, telah secara tidak sengaja diambil.

Janji-janji Pakatan Harapan
Buku Harapan (iaitu manifesto PH) berjanji bahawa bukan sahaja status Sabah dan Sarawak akan dikembalikan ke tempat yang dinyatakan dalam MA63, tetapi (a) kedua-dua negeri akan menerima 20 peratus royalti minyak, (b) 50 peratus hasil yang dikutip daripada kedua-dua negeri akan diberikan kepada Sabah dan Sarawak, dan (c) menurunkan kuasa untuk pendidikan dan kesihatan kepada kedua-dua negeri.
Kenyataan-kenyataan awam oleh ahli-ahli politik PH tempatan dan sikap terus membisu dan berdiam diri yang tidak dapat dijelaskan oleh pemimpin PH Kebangsaan, termasuk Perdana Menteri dan Majlis Penasihat Kerajaan, pada janji-janji mengenai royalti minyak, hasil dan penurunan kuasa atas pendidikan dan kesihatan perlu menjadi punca kebimbangan sebenar dan mendalam untuk rakyat Sarawak dan terutamanya mereka yang telah termakan oleh janji-janji untuk mengundi PH. Di pihak saya, saya dapat merasakan janji-janji ini adalah sangat tidak mungkin dapat dipenuhi.
Kebimbangan saya bukannya sesuatu yang tidak wajar. Kita boleh lihat rekod prestasi Pakatan. Pada tahun 2008, Pakatan Rakyat di Selangor menjanjikan elaun khas kepada ibu tunggal dalam manifestonya. Janji ini tidak pernah ditunai. Apabila perkara itu dibawa ke mahkamah oleh beberapa ibu tunggal, kerajaan Selangor yang diterajui PKR berhujah bahawa apa yang dijanjikan semasa pilihan raya itu tidak mengikat secara undang-undang! Mahkamah Rayuan memutuskan memihak kepada kerajaan Selangor [Kerajaan Negeri Selangor v Murtini Kasman & Ors (2014) 7 CLJ 773]. Mahkamah Rayuan berkata "Kerajaan tidak harus terikat dengan manifesto pilihan raya."
Ini membawa saya kepada seorang Hakim yang paling dihormati di England iaitu Lord Denning; beliau berkata dalam Bromley Borough London Council v Greater London Council (1982) 1 All.ER 129 @ p. 135: "Manifesto yang dikeluarkan oleh sebuah parti politik, untuk mendapatkan undi bukan untuk diambil sebagai Kitab Injil. Ia tidak dianggap suatu bon, ditandatangani dan dihantar, dan ia mungkin mengandungi janji-janji dan cadangan yang tidak boleh dilaksanakan atau mustahil dicapai. "Lord Denning dalam kes yang lebih awal iaitu Regina v Liverpool Corporation Ex parte Liverpool Taxi Fleet Operators Association (1972) 2 QB 299 berkata:
"Semua janji-janji politik tidak bernilai apa-apa.”

Apa yang dikatakan oleh Lord Denning dalam kes-kes ini telah digunakan oleh Hakim Abdul Rahman Sebli dalam kes Sabah iaitu Nasir @ Mohammed Manaf v Datuk Seri Panglima Joseph Pairin Katingan & 8 yang lain (2009) 1 LNS 738 di mana kerajaan Berjaya telah disaman kerana tidak menghormati janji-janji yang berhubungan dengan tanah.
Pemimpin PH di Sarawak adalah peguam mengikut profesion dan kita mesti menganggap mereka tahu undang-undang di Malaysia adalah seperti di England, iaitu 'Semua janji-janji pilihan raya tidak bernilai apa-apa' dan kerajaan PH tidak terikat dengan manifesto yang dikeluarkan untuk mendapatkan undi. Jadi, pengundi PH tidak mempunyai remedi undang-undang jika janji-janji manifesto yang PH tidak dihormati sama ada kerana kepentingan politik atau kerana mereka tidak boleh dilaksanakan atau mustahil dicapai.
Perintah pertama dalam urusan
Untuk mengurangkan kebimbangan awam sama ada apa yang dijanjikan dalam Buku Harapan akan dijalankan dan untuk memberi kuasa kepada pengundi untuk memegang kerajaan PH bertanggungjawab terhadap janji-janji pilihan raya mereka, kerajaan PH perlu secepat Parlimen bersidang, meluluskan Rang Undang-undang untuk meminda Akta kontrak, untuk membuat janji-janji dalam manifesto pilihan raya secara kontrak dan undang-undang mengikat kerajaan PH dan boleh dikuatkuasakan oleh mana-mana warganegara yang terkilan dan terjejas oleh pelanggaran janji-janji pilihan raya PH.
Tanpa undang-undang itu, yang juga perlu dibuat secara retrospektif kepada suatu tarikh sebelum PRU14, pengundi akan terus ditipu untuk membuat keputusan mengundi berdasarkan harapan palsu bahawa apa yang ada dalam manifesto pilihan raya akan dijalankan oleh pihak yang apabila ia menang pilihan raya. Ini adalah satu cabaran kepada ahli Parlimen Stampin yang tahu bagaimana untuk membentang Rang Undang-Undang untuk meminda Akta Parlimen. Baru-baru ini beliau mengemukakan usul di Parlimen untuk meminda Akta Pembangunan Petroleum, 1974 supaya sumber-sumber petroleum di Sarawak tidak terletak hak kepada Petronas. Jika Ahli Parlimen Stampin mahu rakyat di Sarawak mempercayai manifesto parti itu, beliau tanpa ragu-ragu mesti menyokong suatu undang-undang untuk membuat janji-janji pilihan raya yang boleh dikuatkuasakan di Mahkamah.
Melainkan jika undang-undang itu diluluskan, tidak ada sesiapa akan percaya dengan serius bahawa janji-janji dalam Buku Harapan mengenai royalti minyak, 50 peratus hasil cukai bagi Sabah dan Sarawak dan penurunan kuasa untuk pendidikan dan kesihatan akan dihormati.
Janji-janji tidak boleh dilaksanakan dan tidak boleh dicapai

Pada masa ini, di bawah Perlembagaan Persekutuan, royalti kepada mineral, termasuk minyak mineral sehingga 10 peratus ad volerem yang diberikan kepada negeri ini di bawah Bahagian V Jadual Kesepuluh Perlembagaan Persekutuan. Tiada gaji atau perbadanan cukai yang dipungut dari Sarawak yang diberikan kepada negeri-negeri. Untuk memastikan bahawa royalti minyak 20 peratus yang dikenakan oleh kerajaan untuk minyak dan gas asli, Perlembagaan Persekutuan perlu terlebih dahulu dipinda.
Jadual Kesepuluh juga perlu dipinda bagi membolehkan kerajaan persekutuan untuk memberikan 50 peratus daripada cukai yang diperolehi dari Sarawak dibayar kepada negeri ini sebagai sumber pendapatan tambahan untuk Sarawak.
Tanpa apa-apa pindaan kepada pembayaran Perlembagaan Persekutuan sebanyak 50 peratus hasil cukai dari Sarawak ke negeri itu boleh dicabar dan memerintah sebagai tidak mengikut perlembagaan.
Oleh itu, adakah kerajaan PH, tanpa majoriti dua pertiga di Parlimen, dapat memenuhi janji-janji untuk membolehkan kerajaan negeri untuk mengenakan dan mengekalkan 20 peratus royalti minyak dan menerima 50 peratus hasil cukai? Untuk membuktikan PH yang akan melaksanakan janji-janji pilihan raya ke atas royalti minyak dan hasil cukai, PH perlu membentangkan Pindaan Rang Undang-Undang Perlembagaan di Parlimen untuk meningkatkan jumlah royalti daripada minyak mineral yang diberikan kepada negeri ini kepada 20 peratus daripada lima peratus yang sedia ada; dan juga untuk memberikan 50 peratus daripada cukai persekutuan yang dikutip dalam Sarawak ke negeri ini.
Pada masa yang sama, kerajaan PH melalui Menteri Kewangan yang baru, Setiausaha Agung DAP, hendaklah mengemukakan bajet di Parlimen bagi memberi kuasa untuk menetapkan hasil cukai yang dijanjikan kepada Sarawak.
Berhubung dengan Pendidikan dan Kesihatan, ini adalah hal perkara dalam Senarai Persekutuan di mana kerajaan persekutuan mempunyai kedua-dua kuasa perundangan dan eksekutif. Bagi 'menurunkan kuasa' terhadap perkara-perkara ini kepada Sarawak, Yang Di-Pertuan Agong perlu membuat Perintah di bawah Perkara 95C untuk melanjutkan kuasa perundangan dan eksekutif ke negeri ini untuk memasukkan 'Pendidikan dan Kesihatan. Ini dengan mudah boleh dilakukan dalam tempoh 100 hari pertama pentadbiran PH di Putrajaya.
Pemantauan
Kecuali PH mengambil tindakan yang digariskan di atas, janji-janji dalam Buku Harapan untuk Sarawak yang menjadi salah satu daripada lima tonggak dalam manifesto itu, tidak boleh dilaksanakan. Rakyat termasuk diri saya sendiri, akan memantau sama ada kerajaan PH akan mengambil apa-apa langkah-langkah yang diperlukan seperti di atas. Jika tidak, seperti apa yang Undang-undang berkata sekarang, "semua janji-janji politik tidak bernilai apa-apa."
Selain itu, Ahli Parlimen Stampin perlu memperkenalkan semula dalam persidangan Parlimen akan datang usul untuk meminda PDA untuk membolehkan Sarawak mendapatkan semula hak-hak kedaulatan untuk minyak dan gas yang ditemui di dalam sempadannya; dan memastikan kerajaan PH akan memansuhkan Akta Territorial Sea 2012 yang 'tidak berperlembagaan', dengan segera. Langkah-langkah ini pasti boleh dilakukan dalam tempoh 100 hari dari PRU14 supaya Sarawak dengan serta-merta boleh mendapatkan semula semua hak-hak di bawah Perjanjian Malaysia 1963.
Kepada Ahli Dewan Undangan Negeri Batu Lintang dan Ahli Parlimen Stampin (yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Kota Sentosa), janganlah membuang masa membentuk Jawatankuasa khas mengenai hak-hak pemilikan minyak atau atas PDA dan Akta Territorial Sea, 2012, kerana anda berdua telah berulang kali mengisytiharkan, di dalam dan di luar Dewan Undangan Negeri, bahawa minyak dan gas dimiliki oleh Sarawak dan tanpa mengikut perlembagaan telah diambil oleh PDA, dan juga oleh Akta Territorial Sea, 2012. Sekarang adalah masa untuk mengotakan kata-kata tersebut. Sila ketepikan undang-undang yang menjadi 'batu penghalang' ini secepat mungkin. Dalam tempoh 100 hari pertama! kerajaan PH persekutuan perlu mempunyai kemahuan politik untuk berbuat demikian. Seperti semua rakyat Sarawak yang setia, saya menanti dengan penuh harapan. Jika PH gagal untuk menunaikan janji-janji dalam Buku Harapan seperti yang dijangkakan, kami, rakyat Sarawak, perlu mengekstrak hukuman dalam pilihan raya akan datang.
===========================
The article below is written by a learned friend.
ELECTION MANIFESTO – WILL PAKATAN HARAPAN BE BOUND BY ITS BUKU HARAPAN
By Legal Eagle
Recent press statements by the newly elected MP for Stampin and other State Pakatan Harapan leaders in Sarawak raised serious doubt as to whether the PH Government in Putrajaya will honour what is in the Buku Harapan with regard to “the return of Sabah and Sarawak to the status accorded in the Malaysia Agreement”.
The State Assemblyman for Batu Lintang, See Chee How, said in Borneo Post dated 18 May, he had no doubt on “the PH Government in fulfilling all its promises including the devolution of powers to Sarawak.” PH State Chairman, Chong Chieng Jen said that devolution of powers to the State was “off” but See said he was “not sure in what context Chong was talking”.
The PH State Chief is now reported to have said that “Sarawakians will only acquire autonomy by changing State Government” (BP dated 20 May). He added “PH will continue to explore other avenues of devolution, including setting up of a special committee to study other aspects of the devolution of powers.”
People are utterly confused on whether PH will restore rights which, according to the ex Premier recently, had been inadvertently take away.
Pakatan Harapan’s pomises
The Buku Harapan (PH”s Manifesto) promised that not only the status of Sabah and Sarawak would be restored to that stipulated in MA 63, but that (a) both States will receive 20% oil royalty, (b) 50% of the revenue collected from the 2 States will be assigned to Sabah and Sarawak, and (c) devolving powers of education and health to the 2 States.
The public statements by the local PH politicians and the complete, unexplained silence by the PH national leaders, including the Prime Minister and the Council of Elders/Eminent Persons, on the promises of oil royalty, revenues and devolution of authority over education and health must be a cause of genuine and grave concern by the people of Sarawak and especially those who have been enticed by such promises to vote for PH. On my part I can sense these promises are very unlikely to fulfill.
My fears are not unjustified. Let’s look at Pakatan’s track record. In 2008, Pakatan Rak’yat in Selangor promised special allowance for single mothers in its manifesto. This promise was never honoured. When the matter was brought to the court by several single mothers, the PKR led Selangor Government argued that what was promised during the election, was not legally binding! The Court of Appeal ruled in favour of the Selangor Government [ State Government of Selangor v Murtini Kasman & Ors (2014) 7 CLJ 773]. The appellate Court said “A government should not be bound by an election manifesto.”
This brings me to what one of England’s most respected of Judges, Lord Denning, said in Bromley London Borough Council v Greater London Council (1982) 1 All.ER 129 @ p. 135:
“A manifesto issued by a political party, in order to get votes is not to be taken as gospel. It is not regarded a bond, signed and delivered, and it may contain promises and proposals unworkable or impossible of attainment.”
Lord Denning had in an earlier case of Regina v Liverpool Corporation Ex parte Liverpool Taxi Fleet Operators’ Association (1972) 2 QB 299 said:
“All political promises are not worth anything.”
What Lord Denning said in these cases have been applied by Justice Abdul Rahman Sebli in the Sabah case of Nasir @ Mohammed Manaf v Datuk Seri Panglima Joseph Pairin Katingan & 8 others (2009) 1 LNS 738 where the Berjaya Government was sued for not honouring promises relating to land.
The PH leaders in Sarawak are lawyers by profession and we must assume they know the law in Malaysia is like in England, that is “All election promises are not worth anything” and the PH government is not bound by its manifesto which was issued to get votes. So, PH voters have no legal remedies if the PH’s manifesto promises are not honoured either because of political expediency or because they are unworkable or impossible of attainment.
First order of business
To ease public concern on whether what was promised in Buku Harapan will be carried out and to empower the electorate to hold the PH Government accountable for their electoral promises, PH government should as soon as Parliament convenes, pass a Bill to amend the Contracts Act, to make promises in election manifesto contractually and legally binding on the PH Government and enforceable by any aggrieved citizen adversely affected by a breach of PH’s election promises.
Without such a law, which should also be made retrospective to a date before GE 14, the voters would continue to be hookwinked to make voting decisions based upon false hopes that what is in an election Manifesto would be carried out by the Party when it wins the election. This is a challenge to the Member for Stampin who knows how to move a Bill to amend an Act of Parliament. Very recently he moved a motion in Parliament to amend the Petroleum Development Act, 1974 so that the petroleum resources in Sarawak are not vested in Petronas.If the Stampin MP wants the people in Sarawak to have faith in his Party’s manifesto, he must unequivocally support a law to make election promises enforceable in Court.
Unless such a law is passed, no one seriously believes that the promises in Buku Harapan on oil royalty, 50% tax revenue for Sabah and Sarawak and devolution of powers for education and health will be honoured.
Unworkable and unattainable promises
Currently, under the Federal Constitution, royalty on minerals, including mineral oils up to 10% ad volerem is assigned to the State under Part V of Tenth Schedule of Federal Constitution. No income or corporation tax collected from Sarawak is assigned to the States. To ensure that 20% oil royalty may be imposed by the State for oil and natural gas, the Federal Constitution must first be amended.
The Tenth Schedule must also be amended to enable the Federal Government to assign 50% of the taxes derived from Sarawak be paid to the State as an additional source of revenue for Sarawak.
Without such amendments to the Federal Constitution payment of 50% tax revenues from Sarawak to the State may be challenged and ruled as unconstitutional.
Therefore, will the PH Government, without a two-third majority in Parliament, be able to fulfill its promises to allow the State to impose and retain 20% royalty from oil and to receive 50% tax revenue? To prove that PH will carry out its election promises on oil royalty and tax revenue, PH should table a Constitutional Amendment Bill in Parliament to increase the amount of royalty from mineral oil assigned to State to 20% from the existing 10%; and also to assign 50% of federal tax collected in Sarawak to the State. At the same time, the PH Government through its new Finance Minister, the Secretary General of DAP, must present a Budget in Parliament to authorize the assignment of the promised tax revenue to Sarawak.
With regard to Education and Health, these are subject matters in the Federal List over which the Federal Government has both legislative and executive authority. To “devolve” these subject matters to Sarawak, the Yang Di-pertuan Agong should make an Order under Article 95C to extend the legislative and executive powers to the State to include “Education and Health”. This can easily be done within the first 100 days of the PH Administration at Putrajaya.
Monitoring
Unless PH takes the actions outlined above, the promises in Buku Harapan for Sarawak which forms one of the 5 pillars in the Manifesto cannot be implemented. The people, including myself, will closely monitor whether PH Government will take any of these necessary measures. Otherwise, like what the Law now says, “all political promises are not worth anything.”
Additionally, the Member for Stampin must reintroduce in the next sitting of Parliament, his motion to amend the PDA to enable Sarawak to regain its sovereign rights to oil and gas found within her boundaries; and ensure that PH Government will immediately repeal the “unconstitutional” Territorial Sea Act, 2012. These steps can surely be done within 100 days of GE 14 so that Sarawak can forthwith regain all its rights under the Malaysia Agreement 1963.
To the Member for Batu Lintang and the MP for Stampin (who is YB for Kota Sentosa) do not waste time forming Special Committee on oil ownership rights or on the PDA and the Territorial Sea Act, 2012, as both of you have repeatedly proclaimed, both inside and outside the Dewan Undangan Negri, that our oil and gas belonged to Sarawak and was unconstitutionally taken away by the PDA, and also by the Territorial Sea Act, 2012. Now is the time to walk the talk. Get these “obnoxious” laws out of the way as soon as possible, please. Within the first 100 days! The federal PH Government should have the political will to do so.
Like all loyal Sarawakians, I await with great anticipation. If PH fails to live up to its promises in the Buku Harapan, we, Sarawakians, must extract retribution in future elections.

No comments:

Post a Comment