Tuesday 8 January 2019

LOGO GABUNGAN PARTI SARAWAK DIRASMIKAN



AKHIRNYA detik yang dinantikan sudah tiba apabila logo yang menjadi identiti Gabungan Parti Sarawak iaitu satu gabungan baru parti lokal Sarawak Bumi Kenyalang diwar-warkan buat tatapan umum.  Gabungan Parti Sarawak yang dianggotai oleh Parti Pesaka Bumiputera (PBB), Sarawak United People Party (SUPP), Parti Rakyat Sarawak (PRS) dan Progresif Democratic Party (PDP).  Logo GPS dirasmikan beberapa jam yang lalu di Ibupejabat PBB di Kuching, Sarawak hari ini.  

Tampil dengan rekabentuk burung kenyalang berhuruf “S” melambangkan burung ikon Sarawak Bumi Kenyalang.  Dan pemilihan warna-warnanya pula membawa makna yang berbeza iaitu hitam, merah dan putih.  Hitam merupakan tunjang kekuatan gaungan di dalam menjunjung dan memenuhi objektif penubuhan.  Merah pula menjadi simbol kepada kedaulatan perlembagaan iaitu yang menjadi antara matlamat dan visi GPS ditubuhkan iaitu memartabatkan perlembagaan seperti yang tertulis di dalam Perjanjian Malaysia 1963 yang asal.  Dan warna putih adalah lambang keadilan dan kesaksamaan serta kedaulatan undang-undang.  

Sesungguhnya dengan perasmian logo GPS ini maka segala persoalan yang bermain di minda dan benak penyokong mahupun lawan terjawab sudah.  Inilah logo yang digunakan untuk berentap di Pilihanraya negeri Sarawak yang akan datang.  

#SarawakFirst

No comments:

Post a Comment